Lainaus:
quote:
Onkos kellään kokemusta tommosen trukkiakkujen lataukseen tarkoitetun laturin käytöstä auton akkujen lataukseen?
|
On, mutta vain 12V 15A trukkilaturilla, jonkin pikkutrukin tai siivouskoneen laturi varmaan. Ei hyvä ainakaan vakioasetuksilla. Tässä 15A hakkurimallin laturissa on latauskäyrä sellainen, että sillä ei tahdo saada reilummin purettua tavallista 100Ah auton akkua kuin jotakin 80% varaustilaan, mutta siihen tietysti aika nopeasti. Se lataa ensin johonkin jännitetasoon U1 täydellä 15A virralla, sitten vähän korkeampaan jännitetasoon U2 pienemmällä virralla, joka on aluksi n. 4A ja laskee siitä alaspäin. Laturi lopettaa koko homman lopulta virran mentyä alle jonkin rajan tai kun jännitetaso U3 on saavutettu. En muista enää mitä U1-3 olivat, mutta vähän vajaaksi akku niillä jää, jos seuraa lataamista akkuhapon ominaispainomittarilla.
Tässä laturissa on 4-napainen DIP-kytkin piirilevyllä, josta latauskäyrään voi vaikuttaa (sen kertoi eräs tekniikan tunteva kerran), mutta pitäisi kokeilla, kun ei ole eikä löydy laitteesta enää mitään dokumenttia. Ilmeisesti trukkiakkujen rakenne/ominaisuudet poikkeaa jonkin verran autojen akuista, kun ei tule täyteen. Toisaalta, ajossa olevan trukin akku on aina vähän vajaana, joten 100% varaustila ei pikalaturilla lienekään tärkein ominaisuus, vaan nopea elvytys kesken päivän tai yön aikana takaisin työkuntoon. Seisomaan jäävän tai vähemmän käytettävän sähkötrukin akut kannattaa nekin ladata täyteen asti ja pitää täysinä, ettei mene huonoksi.