Näytä yksittäinen viesti
Vanha 12.08.2005, 23:02
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Perusasetus

Täytyy tähän vähän kirjoittaa myös omia mielipiteitäni, vaikka äidinkielen opettajani varasi tekstejäni varten telan, punakynän sijasta. Annan kaikentukeni TimoV:lle hänen mielipiteestään hyvän kielen ja ymmärrettävän tekstin tuottamisen puolesta. Turha kiroilu, huono kielellinen ilmaisu, graaffisten hymiöiden ylikäyttö, kappalejaottomuus, välimerkittömyys ja suurella kirjoittaminen tekevät tekstin lukemisesta erittäin hidasta ja vaikeaa.

Mielestäni sopivan graaffinen ilme keskustelupalstalle lähentelisi uutisryhmiä, ehkä olen vanhaa koulukuntaa näissä asioissa. Kaikki turhat avattaret, graaffiset mukahauskat allekirjoitukset ja omassa listassani pahimpana graaffiset hymiöt saisi poistaa. Kuskoot näiden keksijöiden kissat heidän aamumuroihinsa päivittäin. Itse arvostan kaikissa internetsivustoissa ja keskustelupalstoissa eniten käytettävyyttä ja luettavuutta.

Ne henkilöt, joiden mielestä ei huonokielisyys ja hyvien tapojen vastainen kirjoittelu aiheuta missään keskustelupalstoilla seuraamuksia, ovat aika vähän sitten käyttäneet internetin tarjoamia mahdollisuuksia. Jos halutaan kunnollinen esimerkki äärimmäisen tiukasta kirjoitustyylin ja viestien sisällön vaatimuksesta, kannatta tutustua http://murobbs.muropaketti.com osoitteesta löytyvään keskustelupalstaan. Kyseisen palstan kukkahattusivaripuunhalaajaäidinkielenopettaja-tyyli on jopa minulle liikaa. Mikäli haluat varmasti saada negatiivistä palautetta huonosta kirjoittelusta, niin kokeile uutisryhmiin kirjoittamista.

Jannek kirjoitti juuri esimerkin vaikesti luettavasta viestistä. Murteellisuus ja puhekielisyys eivät sovi kirjalliseen viestintään. Täytyy sanoa että muutamia kertoja on tullut joidenkin murteella kirjoitettuja viestejä luetetua, mutta nykyään kyllä hyppää suoraan yli lukematta. Niiden lukeminen on yksinkertaisesti kamalaa.

En ole kuitenkaan oikea henkilö kommentoimaan yleistä kirjoitustapaa ja ulkoasua tällä keskustelupalstalla, kun kuitenkin suuriosa palstalaisista tuntuu nykyisestä tavasta pitävän. Itsekunkin on elettävä ilman erioikeuksia palstan luonteen mukaisesti. Itse pyrin viesteissäni kuitenkin noudattamaan normaaleja kirjoitussääntöjä, mutta ikävä kyllä siinä yleensä epäonnistuen.

Ja iltalukemiseksi jokaiselle Jukka "Yucca" Korpelan sivuston kieltä, viestintää ja internettiä käsittelevä osuus http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/. Korpelaa toiset pitävät guruna ja toisten mielestä hän on aina väärässä, mutta kyllä hänen viestintään liittyvissä kirjoituksissaan on järkeä. Voin kyllä tarjota kahvit jos joku lukee oikeasti kaikki hänen aiheeseen liittyvät kirjoituksensa, niitä on paljon.

Vastaa lainaten