Mitähän laturi tykkää vinssauksesta? Jotku sanoo että apuvirtaaki annettaessa antava auto pitäs sammuttaa ettei riko laturia ja että parempi kaks hyytynyttä autoa joista lämmin lähtee tönäsemällä käyntiin kuin särkynyt laturi.
Kahdella akullahan vois kytkeä laturin irti aina siitä akusta jolla tarvii vinssata ja silti sais edelleen huoletta virtaa valoille ym. Taas helpomman paikan tullen latais molempia, yksi laturi riittäis siihen.
Onko muuten kukaan tehny vertailua miten jännitteet vinssin navoilla pomppii a) laturin kanssa b) ilman laturia. Tyhjiltään latausjännite on suurempi mutta paljonko jännite on tiukassa vinssauksessa kun virta reilusti yli 500A?
Muistan vaan kun kaveri pari vuotta sitten rikkoi sierran laturin kun kovilla kierroksilla koitti vääntää kylmää isoa dieseliä käyntiin.
**************
Jussi ja Suzuki
|