Näytä yksittäinen viesti
  #61  
Vanha 01.08.2005, 09:25
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Pumpun ennakkoa säätelee kierrosluvun mukaan jakopäässä oleva "limppu" eli keskihakuisvoimalla asentoa muuttava hammasrattaan keskusta, joka siis pyörittää sitä pumpun nokka-akselia. Ne pumpulle menevät ilmaletkut vaikuttavat vain siihen nahkakalvoon, joka liikuttaa syötönsäädön hammastankoa.

Jännä että imaisemalla sai avitettua kalvon jousta niin paljon että kierrokset nousivat - tuo syötönsäätö kun toimii niin, että kaasuläpän ollessa vain rakosellaan vetää imusarjan alipaine syöttöä pienemmälle, ja kaasuläpän auetessa katoaa kalvon eri puolien paine-ero ja syöttö pääsee täysille koska siellä on jousi jonka pitäisi työntää hammastanko pohjaansa. Olisiko sinulla tuo jousi kuoleentunut tms? Voisithan kokeilla lisätä sen esijännitystä joko sovitelevyin (turvallisempi) tai käsin vähän venyttämällä jousta (riskialttiimpaa). Hyvin pienillä muutoksilla kannattaa edetä, että alipaine sitten jaksaa vetää jousen kasaan, muuten jää tyhjäkäynti korkeaksi. Tai etsiä jostain parempikuntoinen/uusi? Jokusen euron varmaan maksaa Toyotallakin se.

Kaasuläpän sijainnilla ei sikäli ole merkitystä, kun sille riittää että osakaasulla imusarjassa on alempi paine kuin läpän yläpuolella. Tietysti jos se on ennen turboa, on paine-ero surimmillaankin vain noin 1 bar luokkaa mitä se vakokoneellakin on ollut, kun taas turbon jälkeen voi paine-ero olla imusarjan tyhjiö plus ahtimen tuottama absoluuttinen paine eli 2-3 bar luokkaa, hukkaportin säädöistä vähän riippuen.

Ainoa epäsuora ongelma on tietysti että jos kaasuläppä on ennen turboa, joutuvat turbon kompressoripuolen tiivisteet kovemmalle ja saattavat alkaa vuotaa.

Vastaa lainaten