Tekniikan eroista Jamantti heittikin jo juttua, mutta tässä yleistä lisää. Se mikä mulle ei nyt ihan selvinny oli, että mitä Jeepiä nyt oli hommailemassa. Ainakin neljästä kun nyt on ollu jo "puhe"...
CJ7 (77-86) : Aika traktori käyttöautoksi. Viripalikkaa löytyy rapakon takaa metsässä mönkimiseen vaikka mitä.
Wrangler YJ (87-95) : Voi ajaa jo kadullakin, vaikka mukavuudesta ei voi puhua - lehtijouset takaa sen ja lyhyt akseliväli viimeistelee. Rumin keulat mitä Jeep ikinä autoonsa lykännyt. =)
Wrangler TJ (97->

: Kierrejouset, joten maanteilläkin tulee toimeen. Meteliä piisaa (tuulen kohinaa) ja lyhyen auton oikut. Tästä itellä kokemusta, käyttöautona nimenomaan. Viripalikkaakin saa vaikka mitä.
Cherokee XJ (84-01) : Ihan eri auto ja mukavin ajella maantiellä. Maastossa jää toiseksi, ja hauskuutta sen verran kun missä tahansa umpikoppaisessa farmarissa.
Eli jos etit mukavaa käyttöautoa, niin Cherokee. Kolme ylempää on sitten hauskempia, mutta ei yhtä mukavia. Hinta (ja mukavuus) nousee niissä aina uudempaan malliin tultaissa. Toisaalta kaikki menee maastossa Cherokeen ohi. (Siis vakiona! - Virittelyillä kaikki etenee vielä pidemmälle.) Itse valitsisin automaatti lootan ehdottomasti, niin kadulle kuin metsäänkin - puhtaasti mukavuussyistä. Tosin Wrangler (TJ) automaatilla on talvella aika vekkuli ajaa, mutta hyvin silläkin tuli toimeen kun oppi liukkaalla lyömään vaihteen ajoissa jarrutellessa vapaalle (riittää kun tökkää keppiä hiukka eteen). Tosin jos haluat pikkukoneella, niin niitä ei montaa ole automaatilla Eurooppaan tuotu.
--
Mitä eroa on Jeepillä? - Sitä mutasempi, mitä pörisee!