Lainaus:
quote:
minkähintaista sinkitys on? Eikös se mene jotenkin kilohinnalla mutta mitä punnitaan??
|
Soittamalla sinkitysfirmaan se selviää. Jonkinlaista arviota kirjoitin tuolla muuutama viesti ylempänä, eli "Kun lasket putkesta/profiilista tehdylle jutulle hintaa euron jokaiselle rakenteen kilolle, niin on varmaan aika lähellä totuutta.". Euron kilo oli hintataso pari vuotta sitten, sen jälkeen ei ole tullut käytyä sinkkaamossa.
Kuumasinkitys on hyvä ja lopulta halpa pinnoitusmenetelmä rakenteelle, johon ei tehdä jälkeenpäin hitsaamalla muutoksia. Hinta jakautuu pitkälle aikajaksolle, sillä kuumasinkitty kestää kymmeniä vuosia, jos ei ole hiekkapuhalluksessa tai kolhita pahasti kiviin. Pienet sinkkipinnan naarmut ei haittaa mitän, koska sinkkipinta tavallaan korjaa kapeat naarmut itsestään.
Jos rakennetta muutetaan myöhemmin, esim. auton vinssipuskuriin tehdään melko todennäköisesti lisäkaaria, muutetaan vinssipetiä tms. ei sitä varmaankaan kannata sinkitä. Kuumasinkityn hitsaaminen on melko mahdotonta niin, että tulee kunnon sauma ilman sinkin poishiomista. Modifioitavat rakenteet kannattaa mieluummin maalata jollakin kestävällä, vaikka epoksilla tai käyttää pulverimaalaamossa.
Joku ohuemmasta profiilista tehty lavan runko, safarikattoteline tai muu vastaava piiloon jäävä tai hankalammin maalattava kokonaisuus, joka ei myöhemmin muutu, on hyvä ehdokas sinkittäväksi. Myös sellainen rakenne, jossa pitää saada korroosiota hyvin estävä pinnoite putkien/profiilien sisäpinnalle, kuullostaa aivan sinkittävältä. Mitä monimutkaisempi putkihäkkyrä on, sen hankalampaa sen omatoiminen maalaaminen. Harmaata tulee sinkittämällä, muita värejä saa vaikka pulverimaalaamossa.