No jos kevyen koneen haluat, niin joko cossun ahdettu 2 litrainen I4 tai BMW E30 M3:n vapaasti hengittävä 2.3l I4 (löytyy n. 230hv). Onhan niitä vaihtoehtoja muitakin, mutta noista jommasta kummasta lähtisin liikenteeseen (jos olis IHAN PAKKO nelonen valita).
Muuten jos paino ei haittaa, niin ehdottomasti GM:n 350cid tai moparin 360cid. Näihin varmasti halvimmat korjaus / viritysosat ja valikoima runsas.
Jos noin 3000€ sijoitat jenkki V8:iin (kaasari malliin), niin varmasti saat halutessasi ainakin noin 400hv koneesta irti.
Mulla on itsellä rakennettu tuo camaron kone kalliimman mahdollisen kautta, kaikki uutta! Tehdasuusi kone -99 (siis ei mikään peruskorjattu, vaan TEHDAS UUSI), uusi Edelbrock High-Flow imusarja (runnerit + baseplate, portattu plenum), Edelbrock peltisarjat ja RPM Serie putkisto, crane cams gold race 1.6 keinut, K&N vapaavirtaus suodattimet, säädettävä bensanpainesäädin, airfoil, modattu MAF yms., enemmän kotisivuilla. Kaikki maksanut varmaan yhteensä n. 8500-9500€, mutta konehan on 8-piste ruisku ja rakennettu uusista osista. Tehoa on arviolta n. 270-280hv ja vääntöä lähemmäs 500Nm, kohta selviää dynossa todellisuus. Kallista tehoa noin rakennettuna. Kulutus onkin sitten varovalla jalalla 10l matkassa ja 15l kaupungissa.
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 350cid TPi + TH700 1986
http://students.oamk.fi/~t3pija00/camaro/camaro.htm
GMC JIMMY SIERRA CLASSIC 4X4 350cid + TH700 1984
http://students.oamk.fi/~t3pija00/gmc/gmc.htm