Lainaus:
quote:
jos perässä olija on paikallaan liikennevalojonossa, ja edelläolija peruuttaa keulaan valojen vaihtuessa vihreäksi, on peruuttaja syyllinen.
|
Tuollaanen tuli kokeiltua kerran, olin siis siinä takana kun edellä valoissa ollut pappa lasetti takaperin meikäläisen saniaisen keulaan valojen vaihtuessa vihreiksi. Papalla oli ikää jo kansaneläkeiän alarajan ylittävästi ja seisotti autoaan valoissa ylämäessä vaihde vapaalla.
Valot vaihtui, pappa nosti kytkintä ja kas, taaksepäinhän se lähti. Papan auto tuli autonmitan verran taaksepäin ja sai aikaan yli 5 tuhannen mummonmarkan korjattavat keulaan. Jarruvalot syttyi vasta sitten, kun oli jo kolahtanut.
Mamma sitä vierestä hyökkäsi heti nalkuttamaan minulle, että eikös laissa ole jokin sääntö, ettei noin lähelle saa ajaa liikennevaloissa... ...autonmitta, siis joku 4 metriä oli väliä. Mamman mielestä tapahtuneessa oli yksi syyllinen ja se olin minä. Pappa tyynnytteli tuohtunutta mammaa monta kertaa sanoen "kyllä vakuutus maksaa". Heidän autoonsa ei tullut näkyviä vaurioita kuin muutamia naarmuja, mutta vetokoukku ja takapuskuri painoi saniaisen matalasta keulasta rikki monenlaista.