minä kevät talvella virittelin ahtimen -79 bj:n B moottoriin. ahdin perimätiedon mukaan 940 volvosta eli garretin t3:nen, pako ja imuröörin halkaisija muistaakseni noin alle 40mm. pakosarja ylösalaisin ja tuubikäyrällä ahdin sopivaan sijaintiin että sai lähdöt coolerille, lapiat kannattaa tehdä min.15mm lootusta jottei vääntyile.
kaasuläppä on alkuperäisellä paikalla ja hyvin tuntuu toimivan. syöttöpumpun päästä lisää syöttöä ja menoksi. ahdot noin 0.7-0.8 riippuen miten mittarin lukee ja mitä se näyttää, mittaus on justa ennen läppää eli likipitäen tuo menee koneelle. tehoista en tiedä mutta muutos oli huikea entiseen, enää ei nuuski ylämäkiä vaikka alla n.35" renkaat. gepsin mukaan kerran uskalsin 110km/h ajaa ja nopeutta olis kelannut kevyesti lisää. alavääntö ja reagointi pedalin polkaisuun on maastossakin erinomainen.
turbokuvia topicissa on aika paljon juttua tästä aiheesta...
|