Jos se mittari on sellanen perinteinen niin jätä mielummin se sinne tallin nurkkaan ajelemaan - laita tarpeeks laadukas jännitemittari. Tuon virtamittarin läpi (ja samalla konetilasta kabiiniin ja takaisin) pitäs kulkea koko virtamäärä mikä autossa kuluu / mitä laturi tuottaa ja on suhteellisen helppoa polttaa koko auto jos kytkentään tai liitoksiin tulee vikaa.
Tosin BJssä on 24V sähköt eli tilanne ei ole aivan niin paha kuin mitä 12V laitteissa koska virta on BJssä suurinpiirtein puolet (n. 30A laturi???)...
Jos mittari on "suntin" yli mittaava niin sitten se on turvallisempi koska mittari mittaa oikeastaan jännite-eroa eikä virta kulje mittarin läpi. Vielä parempi mittari olis induktiivinen jos sellasen jostain sais.
Jos nyt sitten kumminkin haluat laittaa tuon mittarin niin se pitäs kytkeä siten että toiseen kontaktiin tulis akun + napa ja toiseen sitte se kaapeli joka ennen oli kiinni akun + navassa. Nyt kumminki kävis startatessa mielenkiintoisesti eli mittari alkais savuttamaan koska virta olis liian iso mittarille. Startin kaapeli pitää vielä siis vetää suoraan akun + navasta eikä mittarin kautta. Jotain tuohon tyyliin...
|