Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 20.06.2005, 10:30
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Kyllä se on ihan normaalia, että laturi on ajon jäljiltä pinnastaan sormituntumalla kuuma, jos se lataa akkuja tai on valoja päällä. "Normaalilämpö" riippuu virrantarpeesta, minkä laturi joutuu täyttämään. Diodit siellä sisällä alkavat tykkäämään huonoa, jos laturin sisälämpö nousee liikaa, mutta ne ovatkin siksi jäähdytysilman reitillä. Diodin puolijohderajapinta kestää n. 150 asteen läpötilan, mutta ympäristön (laturin sisäpuoli) on oltava sitä selvästi alempi. Kenttäkäämin (staattorin) raudat ovat kuumemmat kuin laturin läpi kulkeva jäähdytysilma. Jos muutaman sekunnin ajan pystyt pitämään sormiasi kenttärautojen päällä, niin ei mielestäni ole liian kuuma.

Monissa muuntajissa on samanlaisten lakattujen käämilankojen suojana rautoihin piilotettuna semmoinen n. sadan asteen lämpösulake, joka katkeaa, jos raudat kuumenevat yli sen. Siitä päätelleen rautojen lämmöt alle sadan asteen on OK. Toki laakerien voitelu saattaa kärsiä, jos ne lämpenevät liikaa, mutta ne saavat suurimman lämmön roottorikäämistä akselia pitkin ja sen lämpöä ei oikein pääse sormin mittaamaan.


Vastaa lainaten