Sähkömoottorille suosittelisin vastusohjauksen sijasta mieluummin PWM-pohjaista ns. elektronista nopeudensäädintä. Silloin ei pala harakoille milliamppeeritunnit hitailla kierroksilla ajaessa. Nuo radio-ohjattavien vastuksetkin tuppaavat kuumenemaan aika lailla, nimim. koltiaisena monesti sormensa niihin polttanut. Elektronisella säätimellä saa siis samalla paljon lisää ajoaikaa. Kannattaa muuten käyttää ihan valmiita noille pikkuautoille tehtyjä osia, pääsee paljon helpommalla kuin itse kolvailemalla, ja joku on jo jossain varmistanut että piirit toimivat kuten pitää.
Minulla on BJ:ssä sisälämmittimen puhaltimelle kyseinen PWM-viritys, ja on se vaan aina niin nautinnollista portaattomasti säätää ilmavirran nopeutta kuhunkin tilanteeseen sopivaksi. Tässähän ei energiaa varsinaisesti yritetä säästää, mutta eipä se sinänsä haittaakaan. Kyse on lopulta niin yksinkertaisesta virtapiiristä että ihmetyttää autonvalmistajien päähänpinttymä käyttää vastuksia noissa. Lienee silti kustannuskysymys... tosin uudemmissa autoissa näkyisi olevan automaatti-ilmastoinneissa useampi kuin ne perinteiset neljä nopeutta, tiedä sitten millä niitä säädeteään.
|