Mitä itse olen koettanut ottaa selvää, niin vehkeille pitäisi käytännössä saada joku firma taakse, että ovat "tehdastekoisia tai sarjatuotannonomaisesti valmistettuja" ... no niin. Löytyihän se tiedosto vihdoin kun malttoi kaivaa läpi kaikki viimeisen vuoden aikana imutetut PDF:t. Oli viimeinen jonka avasin!
Eli tässä on tämä AKE:n "Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)" Tiedoston nimi on 10-208-2004.pdf jos se jotakuta helpottaa, muistaakseni joku oli laittanut linkin tänne, aikaa tuosta muutama viikko.
Pannaan nyt vähän enemmänkin aihetta sivuavaa näkyviin kun nämä varmaan muitakin kiinnostavat ja viestiketju saattaa löytyä hakumoottorilla helpommin.
---------------------------------
11 § Akseliston muutokset
Mallisarjaan tarkoitettuina akseliston osina voidaan pitää esim. jousituksen korotus-
tai madallussarjoja, ralliautojen säädettäviä tukivarsia (mukaan lukien ns.
nelilinkkituennat) ja joustintukia, VW "Kuplan" säädettäviä etuakselistoja, "rodien"
akselistomuutossarjoja, pick-upien akselistojen madallussarjoja jne., mikäli
muutososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä
tieliikenteessä käytettäviksi. Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina
voidaan pitää esim. rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata- tai kiihdytyskilpailukäyttöön
taikka ns. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta
yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan
lausunto.
Akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuina
akselistorakenteen muutososina voidaan pitää esim. jäykällä vetävällä
taka-akselilla varustettuihin autoihin tarkoitettuja yleismallisia neljästä pitkittäisestä
tukivarresta ja poikittaistuesta koostuvia ns. nelilinkkituentasarjoja
(yleiseen tieliikenteeseen soveltuvuudesta, sallitusta akselimassasta ja asennusmitoista
on esitettävä tarvittaessa esim. osien valmistajan selvitys). Ns. ladder
bar -tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa, ei voida hyväksyä.
Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitystasojen
välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen
yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).
Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin
kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla
voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asiantuntemus
ja kokemus.
Mikäli autoon vaihdetaan akselisto jarruineen, tulee ottaa huomioon myös 13
§:ssä mainitut jarrujen muuttamista koskevat ehdot.
12 § Ohjauslaitteiden muutokset
Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen ohjauslaitteiston tulee geometrialtaan vastata
autossa olevan etuakseliston tai autoon vaihdetun etuakseliston alkuperäistä
geometriaa, ts. vaihdettavan ohjausvaihteen tulee olla toiminnalliselta mitoitukseltaan
akselistoon kuuluvaa alkuperäistä ohjausvaihdetta vastaava.
13 § Jarrujen muutokset
Mikäli vaihdettavat jarrujen osat (esim. jarrusatulat ja jarrulevyt) ovat peräisin
automalleista, joille on sallittu erilaiset akselimassat, voidaan jarruiltaan muutetulle
akselistolle sallia enintään pienin alkuperäiselle akselistolle ja muutoksessa
käytettyjen osien alkuperäakselistoille sallituista akselimassoista.
Alun perin hitsausliitoksia sisältävään akseliputkeen asianmukaisesti hitsaamalla
kiinnitettävät jarrusatuloiden tai -kilpien kiinnikkeet ovat mahdollisia.
Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen hydraulisella voimanvälityksellä toimiva
seisontajarru saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa nopeuskilpailuun
käytettävään autoon. Mikäli autossa ei tällöin ole myös tehdasvalmisteista mekaanisesti
toimivaa seisontajarrua, tulee rekisteritietoihin merkitä rajoitus auton
käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa.
Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns.
pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun
auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman
jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa.
Autossa lisävarusteena oleva jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmä voidaan 1
momentissa mainituin ehdoin muuttaa tavanomaiseksi jarrujärjestelmäksi käyttämällä
tavanomaiseen jarrujärjestelmään tarkoitettuja osia. Rekisteritietoihin
tulee tällöin tehdä merkintä lukkiutumattoman jarrujärjestelmän poistamisesta.
Lukkiutumisenestojärjestelmää ei voida pelkästään kytkeä pois toiminnasta ilman
auton valmistajan ohjetta.
--------------------
En kyllä tiedä, mitenhän kävisi, jos tekisi FEM-analyysin alkuperäisistä osista ja laittaisi sen mukaan järeämpää uniballia tilalle?
Uniballeihin liittyen, Laakeri-systemsin ukko sanoi että ehdottomasti autokäyttöön kannattaa ottaa kestovoidellut (eli PTFE eli teflonkitkapinnalla varustetut) pallonivelet, kun ovat välyksettömät. Rasvattavien hän meinasi olevan aina vähän väljiä ja klapin kertautuvan/kasvavan nopeasti auton alustassa... mutta ehkä rallipojat osaavat kertoa tarkemmin noiden sopivuudesta. Hän ei tiennyt mistään suojakumeista, kun kyselin moisia. Olisivat minusta järkeviä vetää nivelen päälle etenkin kun autoja upotetaan mutaan. Sain kyllä Asahi-merkkisten nivelten (japanilaisia) esitteen jossa oli noita erityyppisiä lujuuksineen päivineen. Hintavia olivat, muistaakseni M16 ulkokierteellä maksoi 60 euroa.
Tuumamittaisia saa mm. Racer's Placesta.
(Vähän typokorjailua)
Edited by - JF on 09/06/2005 17:05:38
|