Viestiketju: Jarrupaineensäädin??
Näytä yksittäinen viesti
  #21  
Vanha 09.06.2005, 13:54
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Perusasetus

Pääsylintereissä on joissakin autoissa ollut rumpujarrulliselle akselille jäännöspaineventtiili, joka huolehtii siitä ettei kenkien palautusjouset vedä kenkiä ihan sisään. Nykyaikaisemmissa automaattisäätöisissä rumpujarruissa sellaiselle tuskin on tarvetta. Jenkit ovat näitä tosin käyttäneet ainakin vielä 80-luvun puolella...

Tuosta levyjarrujen irroittamisesta huolehtii jarrumännän tiiviste, joka palauttaa männät sen kriittisen millin kymmenesosan jarrupaineen hellittäessä. Erittäin varma ja toimiva, elleivät männät ala jumittaa...

Tiivisteen toiminta levyjarrupuristimella on seuraavanlainen:
Mikäli palat eivät ole kovin kaukana levystä tiiviste vain joustaa jarrutettaessa, eikä suinkaan luista männän"varrella".

Kun palojen kulumisesta johtuen männän liike kasvaa niin jossain vaiheessa tullaan tilanteeseen, että tiiviste joutuu luistamaan hiukan säätäen samalla jarrut seuraavaa jarrutusta varten.

Toiminnastaan johtuen levyjarrun puristimen tiiviste ei yleensä kulu, ennenkuin jarrupalat vaihdetaan ja mahdollisesti ruosteinen ja likainen mäntä työnnetään takaisin sisään.

Tämä selvä?

"Ei se raudan määrä, vaan se oikea mitoitus ja muoto"
Vastaa lainaten