Niin se taitaa vaan olla, että pitäisi osata annostella juuri niin paljon että liuku pysyy hyvässä rasvassa mutta juuri niin vähän ettei se tyhjä tila mene täyteen ja tärvele laakereita tai laatikon/moottorin kumeja.
Tuskin on pahitteeksi porata pientä poistoreikää jos vain tarpeeksi usein muistaa rasvata alustaa - harrastajille tuskin ylivoimaista mutta tavalliselle tallaajalle varmaan aika epämiellyttävä ajatuksenakin. Poistoreikä saattaa vaan päästää vettä sisään ja huuhtelemaan rasvoja pois alustan eläessä jos jossain lutakossa ajelee, ehkä joku ruuvattava tulppa olisi parempi ratkaisu? Rasvaus sitten niin että otetaan tulppa auki, puristetaan uutta rasvaa sisään (vanhat ulos) ja lopuksi painetaan liuku pohjaan. Sitten vaan kardaani paikalleen oikean pituiseksi ja lopuksi tulppa kiinni. Tulpaksihan riittäisi ihan joku 4 mm koneruuvi, ja kierteetkin on helppo tehdä tapilla.
Eipä taaskaan liity varsinaisesti aiheeseen, mutta katselin tänään IKH:n myymälässä traktorin ulosoton kardaaneja, ihmetellen että että sellainen yli metrin pitkä muoviputken sisällä oleva todella järeillä ristinivelillä varustettu kardaani maksaa vain 99 euroa... jos tuplanivelhässäkät eivät ota kestääkseen taidan sorvailla noista traktorin osista uudet kardaanit, eipä ainakaan varaosakustannukset nouse vastaan, ja nivelet taipuvat todella jyrkkiin kulmiin kun haarukat ovat niin avoimia. Liu'ut ja muut kiinnitykset ovat tietysti vähän rennommissa toleransseissa kuin auton osissa, mutta itse ristinivelet/haarukat olivat varsin käyttökelpoisen näköisiä esineitä.
|