Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 02.06.2005, 16:17
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Tehonlisäystä tuskin tosiaan kannattaa odottaa, dieselkone kun käy ilmaylimäärällä. Cooleri tuo myös pientä virtausvastusta ilmateihin. Periaatteessa voisi käydä niin, että coolerin jäähdyttämällä tiivistämä ilma polttaisi astetta enemmän normaalisti palamatonta polttoainetta, joten tehot jäänevät entiselleen normaaliajossa. Raskaita kärryjä vetäessä ja jyrkissä pitkissä ylämäissä imuilman jäähdyttimestä on taas selvää etua noin moottorin käyttöiän kannalta, koska myös huuhteluilma on viileämpää, joten kannen ei pitäisi nähdä niin korkeita lämpötiloja.

Vielä lisää helpotusta tuo myös pakoputken avartaminen, juuri viime viikolla hitsasin työkaverille sellaiseen mopoon (Audi 80 1.6TD) 60 mm rosteriputken turbolta eteenpäin. Siinä oli alunperin pakoputkessa jonkun eri automallin (josta ko. kone siis on) ohjausvaihteen takia sellainen ihme litistys juuri turbon jälkeen, ja alkuperäinen putki oli 50 mm halkaisijaltaan, ja vain n. puolet tuon litistyksen kohdalla. Vaikka moottori on mikä on (nuhapumppu) muuttui sen luonne ilmiömäisesti. Nyt se vastaa kaasuun paljon herkemmin kuin ennen ja turbo alkaa nostaa painetta selvästi entistä aikaisemmin. Mitään kellotuksia ei tehty kun kyse on vain tuollaisesta työmatka-autosta mutta taas vahvistui näkemys siitä, että pienistä puroista kasvaa iso virta...

Turbohan toimii paine-eron tuottamalla kaasuvirtauksella, ja mitä pienemmäksi paineen saa poistopuolella, sitä enemmän tulopuolen painetta saa käytettyä hyväksi ilman ahtamisessa.

Vastaa lainaten