Lukot ovat samat kuin muissakin laatikkoladoissa. On itselläkin ollut kaksikin Nivaa eikä se huono auto ole, tehtaalta tullessaan ainoastaan huonosti kasattu. Kone on hieman alitehoinen, mielessä oli joskus tehokkaamman myllyn asentaminen mutta eipä tullut tehtyä.
Se on Nivassa hyvä puoli kun kone-vaihteistopaketti on tod.lyhyellä kardaanilla kiinni jakolaatikossa, onnistuu helposti melkein millainen koneswappi vaan.
Perä on hento, sehän on vakiokamaa takavetoladasta, edessähän on erillisjousitus eli korottaminen ei ole ihan niin helppoa kuin jäykkäakselisen kanssa.
Nivan oma tunkki ei kelpaa yhtään mihinkään, nosta akselin alta, edessä tukivarresta. siihen sopii ihan mikä tahansa nipponiauton saksitunkki ja kestääkin koska Niva ei ole painava.
Keskilukosta muistan kuinka toinen autoni oli sellainen ettei siitä saanut lukkoa pois ellei nostanut jotain pyörää ilmaan. Tällöin pingotteet vapautuivat ja lukkokeppiä pystyi siirtämään parilla sormella. Muutoin ei edes hartiavoimin syntynyt tulosta.
Ei mulle niistä pahaa makua jäänyt, ei edes vammaa sieluun siitä että joutui ryssän pelillä ajamaan. Ainoa mikä silloin vitutti oikein tosissaan oli kun ei ollut lukkoja akseleissa eika rahaa vinssiin. Eipä se vinssi kyllä olisi helposti Nivaan sopinutkaan mutta sopii kun sovittaa, itsekantavan korin kanssa vaan kannattaa olla tarkkana mihin tukee ja kiinnittää vintturin.
Oikeastaan ainoa vika oli nivan koko, on niin pieni ettei mahdu ego mukaan. Niva vaihtui aikoinaan BJ40:een ja siitä sitten suurempiin ja suurempiin. Mutta se on jo toinen tarina.
|