Viestiketju: Dolly
Näytä yksittäinen viesti
  #23  
Vanha 25.05.2005, 21:15
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Ahaa, siis rattilukko avoinna, nyt selvisi. Kyllähän etuset silloin kääntyy. Puomihinaus etupyörät maassa ilman kuskia ei taida olla laillista Suomessa. Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 14§ sanoo mm:

"Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna."

Jos rattilukko on auki ja ratti kääntyilee vapaana ilman, että kukaan pystyy tapahtumiin puuttumaan (ei kuskia), niin se varmaan aika helposti rinnastetaan toimimattomaan ohjaukseen. En tiedä tätä, kunhan arvailen.

Varmasti ihan toimiva juttu se jäykkä puomihinaus kumminkin on.
Jos nyt saivarrellaan ja väännetään ihan mielenkiinnosta niin eihän tossa lakitekstissä varsinaisesti kielletä ja se mikä ei erikseen ole kiellettyä on siis sallittua? =o}
Lakihan kyllä sanoo että saa hinata nimen omaan tangolla tai puomilla, eli nythän vain jatkojalostetaan ideaa ja varmistetaan ettei hinattava auto pääse kääntyilemään sivulle vahingossa. Eihän siinä hinattavan ohjauksessa mitään vikaa ole hienosti se veturia seuraa ku hai laivaa, sitä ohjausta ei vaan käytetä eikä se ole erikseen kielletty?
Sitäpaitsi mitä se kuski pystyy hinattavassa mitään tekemään-jarrua on turha painaa kun on kiinteenä puomilla hinaavassa kiinni eikä ratin kääntäminenkään mitään auta, joten miksi siellä pitäisi kuski olla.
Joo sanoohan laki että hinattavan ajoneuvon kuljettajalla pitää olla kyseisen ajoneuvoluokan kuljettamiseen oikeuttava ajokortti, mutta laissa ei erikseen määrätä että pitää olla kuljettaja!

Varmastihan tämä on jotenkin kiellettyä, mutta olis mielenkiintosta tietää millä perustella ja mihin pykälään nojaten ne sakot tulis kun ratsiaan pärähtäs???




Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten