Viestiketju: faradit ja vinssi
Näytä yksittäinen viesti
  #15  
Vanha 14.05.2005, 21:08
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Johan se tässä hiljan jauhettiin toi moottorien rikkuminen alijännitteellä.

Kerrataan. Moottorin hajoaminen alijännitteellä johtuu normaalisti siitä, että toisin kuin
vinssatessa, moottorin perässä on usein kuorma, jota ei jatkuvasti valvota. Kun nyt jännite laskee, moottori ei enää jaksa pyörittää kuormaa normaalisti ja pyörintänopeus tippuu ja moottori ottaa enemmän virtaa impedanssin pienenemisen vuoksi. Silloin moottori kuumenee liikaa ja eriste sulaa tai jotain muuta tapahtuu. Tällaista vastaan taistellaan yleensä kyllä moottorinsuojakatkaisijoilla ja ali/ylijännitesuojilla, jotka katkaisevat virran epänormaalissa tilanteessa...

VINSSATESSA ainakin minä kuuntelen vinssin ääntä ja jos se ei vaan jaksa vetää niin nostan napin.

Vinssin moottori EI siis kärähdä vaikka jännite olis 1 voltti, kunhan moottoria ei jurnuteta paikallaan.

Mitä konkkiin tulee niin ne on kyllä ihan turhia vinssaushommissa just kapasiteetin pienuuden vuoksi. Autosterkkareista, se konkka pannaan mahdollisimman lähelle vahvistinta tosiaankin antamaan esim. basson pumpauksen tarvitsema virta ja konkka ladataan jo ennen seuraavaa pamausta, siitä voi hakea PISIMPIÄ aikoja mitä konkan käytössä yleensä esiintyy. Konkan apu tässä on myös se, että mitä suurempi virta sitä suurempi jännitehäviö jää syöttävään johtoon. Tästä seuraa, kun vahvistimelle tarvittais eniten tehoa sitä hukkuu eniten jo virtajohtoon. Konkalla kierretään tää.

--Instrument, sano ryssä kun rautakangen näki.--
Vastaa lainaten