Viestiketju: mitä eroa on,.
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 12.05.2005, 15:54
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Jos kiinnostaa rinnakkainen 12V järjestelmä, on vaihtoehtoja muutama:

Toyotan laturi + alipainesäädin:
- tavanomainen jännitteenalennin 24->12V (miinuksena että syö seisonnassa akkua jos on esim. radiota, hälytintä tms joka vaatii herätevirtaa)
- erillinen 12V laturi omaan akkuun (tai akkupariin, jotka voi tarpeen tullen kytkeä sarjaan 24-volttisiksi) (hemmetin hyvä ratkaisu, jos on konehuoneessa tilaa)
- jakodiodilla lataus 24V laturilta erikseen normaaleille akuille ja ns. vapaa-ajan akuille, joilta sitten jännitteenalentimella 24->12V kaikelle hömpälle jota meinaa tarvitsevansa (tähän vaihtoehtoon olen kallistunut, vie vähän tilaa, voi sijoittaa mihin haluaa ja 30A jännitteenalentimella tekee jo jotain, eikä radiot ja muut pääse purkamaan käynnistysakkuja)

Sitten jos haluaa kikkailla, niin yksi vaihtoehto on ottaa 12V laturi, jossa on alipainepumppu perässä (Hiace, Hilux, LJ, ...) ja ostaa erillinen 24V kuorma-auton/traktorin/työkoneen laturi jolloin virtaa ainakin piisaa.

Vielä vinkeämmäksi menee käyttää sähköauton jarrupiirin alipainepumppua ihan irrallaan. Toimivat yllättäen sähköllä. Tällä olisi todella paljon hyviä puolia (keveys, sijoittelun täysi vapaus, taloudellisuus - toimii vain kun on tarve) mutta saatavuus tuntuu olevan aika heikko. Elcatin valmistajalta voisi kysellä jos ei ulkomailta halua etsiä. Sveitsissä olisi yksi tehdas josta sellaisia saisi, mutta ilmeisesti lähinnä yritysostona tms.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten