Näytä yksittäinen viesti
  #15  
Vanha 08.05.2005, 18:22
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Ensimmäinen neliveto 1902, ja samalla ensimmäinen kuusisylinterinen (8,8 l), oli erään kirjan mukaan hollantilaisten Spijkerin veljesten rakentama ajoneuvo.
Sitten opuksessa mainitaan vuosi 1911, jolloin jenkkiarmeija järjesti ajoneuvo valmistajille 1500 mailin kisan Washington CD:stä Indianapolikseen.
1911 Nash Quadissa oli lukkoakseli ja portaalit!
Ekassa maailmansodassa jenkeillä oli T Fordin nelivetoversioita. Japanilaisilla Kurogane 4x4 (1,3l V2)
Syksyllä 1940 Amerikan Bantam esitteli oman nelivetomilitaryajoneuvonsa. Marraskuussa 1940 Willys-Overland ja Ford esittelivät omat versionsa. Kaikilta kolmelta tilattiin ajoneuvoja tasapuolisesti. Niitä meni myöskin briteille ja rys... neuvostoliittolaisille.
1943 venä.. neuvostoliittolaiset aloittivat suoltamaan GAZeja.
Land-Rover esiteltiin 1948 Geneven autonäyttelyssä. Samassa näyttelyssä esiteltiin myöskin rättisitikka. Lantikasta lienee sitten alkanut puhtaasti siviilikäyttöön suunniteltujen maastureiden aikakausi. "Jeeppejä" oli isosta rähinästä jäänyt tähteelle emä liuta.

A-P
Kotimainen diesel on jees!!!
Vastaa lainaten