Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 06.05.2005, 16:59
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

Lainaus:
quote:Eppäilen kyllä tuota vesisuihkua jäähdytystehon nostossa. TL:hän testasi subbe VRX STI:n jossa on IC:lle vesisuihku, ainoa mitattu/todettu hyöty oli IC:n hetkellinen kastuminen, koneen tehoissa ei mitään muutosta.
Muistatko missä lehdessä tuo testi oli, kiinnostaisi ihan lukea?

Tuntuu ihmeeltä, ettei hyötyä löydy, sillä vesijäähdytystä on käytetty iät ajat ahdetuissa kilpamoottoreissa. Tuntuu ihmeelliseltä, että menestyvät tiimit kuskaavat lisäpainoa, josta ei ole mitään hyötyä, veikkaan kumminkin, että hekin ovat asiaa pähkäilleet, testailleet ja vieläpä kovasti.

Vesiruiskutus on tehokkaampi ahtoilmassa kuin jäähdytysnesteessä, sillä ahtoilman lämpötila on jäähdyttimelle tullessa korkeampi.

Tehopenkissä varsinkin inertiajarrulla, veto on niin nopea, ettei ahtoilmanjäähdytin kauheasti ehdi lämmetä (painava välijäähdytin, niin tehot lisääntyy), joten ei tule tarvetta vesiruiskulle. 6 astetta imuilman lämpötilaa alemmas, niin moottorista tulee noin prosentti tehoa lisää.

j.h

Lancia 037, Mitsu Lancer EVO, Subaru Imprezza WRX, Sisu TruckRace jne. (Toisaalta 037 taisi olla vesiruiskutus imusarjan sisälle).

Vastaa lainaten