Sama vaiva Mazdan turbodiisselissä. Öljyä tulee huohottimen kautta sumuna. Huomasin öljyn väärässä paikassa siitä, kun yksi imusarjan laippojen tiivisteistä hikoili öljyä ulkopuolelle pikkuhiljaa. Eihän ilman seassa mustaa öljyä pitäisi olla, joten siitä sitten tutkimaan ilmaputkistoa kohti suodatinta.
Huohotin oli kytketty suodattimen ja ahtimen välissä olevaan putkikäyrään, johon näki sisään suodatinkotelon puolelta. Liitos oli ihan öljyssä. Tulppasin huohottimen liitoksen imuputkesta ja vedin huohottimen letkulla alas runkopalkin viereen. Pihalle on ilmestynyt harvakseltaan öljytippa letkun kohdalle, kun auto seisoo aina samassa paikassa. Kyllä sieltä tulee öljyä selvästi. Nyt se imusarjan laippa on alkanut kuivumaan, eli öljyntulo on ainakin vähentynyt.
Sellainen haitta avoimeen tilaan huohottamisesta on, että välillä tulee tyynellä säällä kabiiniin hiukan kitkerää öljynkäryä, kun avaa tyhjäkäynnillä oven. Pitäisi kehitellä siihen huohotinletkuun vielä jonkinlainen öljynkeräyssysteemi. Pullo tai kannu letkun päähän olisi halpa ja nopea, mutta ei tahdo olla tilaa sille.
|