Moi,
> Paavo voi valottaa lisää
Se liukkailla erittäin selvästi havaittu kiemurtelu on tallella edelleen, toki senverta lievänä ettei autolla pelota ajaa. Pitkittäisiin takatukivarsiin on puslat vaihtamati, pyöränlaakereissa on pieniä välyksiä ainakin edessä, ja olkatapeissa ilmeisesti lievää keskinkertaisempia välyksiä kans, ja simpkka on sellainen kuin reilu kolmannesmiljoona ajetussa vois kuvitella olevan.
Mutta melkeen väittäisin että iso osa noista "ajo-ominausuuksista" tulee renkaista, auton kokonaiskorkeus tietty "auttaa" asiaa kans. Olkatappikallistuksesta ei oo varmaa tietoa, alkuperäiseen asennukseen on etujousia pidennetty hieman (nyt edessä rangen +0" HD takajouset FF:stä, alunperin +1" dieselin HD etujouset), ja aurauskulma tarkistettu sillä tähtitieteellisen tarkalla lankkumenetelmällä, pitäis olla aika likelle nolla, mutta sen jälkeen autolla on ajettu yx kisa ja poljettu tiukkaan hankeen (kelkanjälki keskellä ajouraa) ihan urakalla (pitkän puolen kakkosella vauhtia niin paljon kuin lähtee), eikä raidetangonsuoja ollut paikoillaan kun vinssinehjäys oli ja on vieläkin vaiheessa.
Hmm... jos tän nyt jotenkin yrittäis summata, niin mun mielestä volvolaisilla saa maantiellekin ihan kelvon ajopelin, mutta ei siitä helpolla tule yhtä hyvää kuin suorilla akseleilla, koska auto on väkisinkin korkea, ja olkatapeissa ei oo sellaiset shimmattavat laakerit vaan pelkät holkit (luulotietoa), ja porttaalikorotuksesta johtuen alustan välykset ja muut joustot hieman korostuvat.
Mutta jos maantieominaisuudet on prioriteettilistalla ennen maasto-ominaisuuksia (maavara, kestävyys) niin kannattaa pitää/laittaa suorat akselit. Sopivalla akselivalinnalla (rangeen esim. nelineloset danat tai vaikka hoojiistä beejiin 4.11 välityksillä, tai sitten se helpoin eli paremmat perät lukoilla ja vahvat vetarit, tai sitten vaa ihan muuten vaan uudet osat ja oikein säädetty perä) pitäis olla kans kohtuu luja hieman isommillekin rattaille.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
|