Jos se katti ahdistaa siellä putkessa, niin tehohukkaahan siitä tulee. Jos se taas ei ole ahdistava tekijä, tulee tehonpudotus "virallisesti" katittomaan rinnakkaismalliin verrattuna moottorin ohjauksesta. Katin kanssa seosta säädetään ainakin osakaasulla pienet päästöt mielessä, joten moottorista saatava teho ei ole aina parhaimmillaan. Jos katti on hyvin virtaavaa mallia, ei sen poistamisella saa lisätehoa aikaan, mutta päästöt lisääntyy reilusti.
Yleensä kattiauton moottorinohjaus tutkii happitilannetta ennen kattia, joten katin poistaminen ei heikennä eikä paranna moottorinohjausta. Joissakin uudemmissa autoissa on toinen lambda-anturi katin jälkeen ja ne eivät tykkää katin poistamisesta ollenkaan.
Kokeilin vuosia sitten kattien poistamista ruutta-riesassa, kun toisen sisukset irtosi. Mitään havaittavaa vaikutusta kulutukseen tai kiihtyvyyteen/vääntöön poistolla ei ollut. Tarvikekattia varaosakaupasta ja sähköliimalla kiinni.
|