LJ:n pusliin liittyen:
Lainaus:
quote:
Pultin reikä on 16mm
|
Kiitokset. Niinpä näkyisi olevan G-Wageninkin puslissa. Tässä niiden muita mittoja:
Etuakselin puslat: ulkoholkin halkaisija 70 mm, leveys 40 mm. Sisäholkin leveys 50 mm, sisäreikä tuo 16 mm.
Taka-akselin puslat: ulkoholkin halkaisija 65 mm, leveys 50 mm. Sisäholkin leveys 61 mm, sisäreikä 16 mm.
Mersun etu- ja taka-akselien puslissa on siis selvä ero etupuslien eduksi kun tarkastellaan ulko- ja sisäholkkien välistä joustavuutta.
Rungon pään puslat ovat samat edessä ja takana. Jos niitä ajattelee vaikka pystysuunnassa rei'itetyn herkkusienen mallisina, on kokonaiskorkeus 40 mm, josta varren korkeus 13 mm ja lakin 27, varren (eli rungon reikään menevän osuuden) halkaisija on 38 mm ja litistyvän, leveämmän osuuden halkaisija on 53 mm. Läpireijän halkaisija on n. 23,5 mm. Kumi tuntuu varsin pehmeältä, tosin siitä on vaikea sanoa mitään ilman asianmukaista mittaria.
Mittailin ihan akateemisesta mielenkiinnosta myös Rangen etutukivarsien puslia tuossa taannoin, niiden mitat ovat seuraavat:
Ulkoholkin halkaisija 52 mm, leveys 37 mm. Sisäholkki on 47 mm leveä ja reikä on noin 15 mm. Nuo mitat ovat varmaan vähän epätarkkoja (puoli milliä sinne tänne), kun Rangessa on tietysti käytetty kehitysmaiden mittoja.
Mikäli haluaisi laittaa puslia jonkunlaiseen paremmuusjärjestykseen joustavuutensa puolesta, niin karkeasti jos arvioi ulkoholkin halkaisijan ja leveyden suhdetta, saa varmaan jonkunlaisen kuvan tukivarsien joustomahdollisuuksista. Asiaan vaikuttaa tietysti monet muutkin tekijät, esim. kumilaatu ja rungon pään puslat (joista muilla on varmasti enemmän kokemuksia) mutta näin pikaisesti laskien syntyy seuraavia suhdelukuja. Eli mitä suurempi luku, sitä enemmän pitäisi puslan sallia joustoa:
MB-G etu: 70 / 40 = 1,75
MB-G taka: 65 / 50 = 1,3
LJ-70: 66 / 40 = 1,65
RR etu: 52 / 37 = 1,4
Edited by - JF on 25/04/2005 20:26:54