Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 24.04.2005, 09:04
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Jos meinaa akseleihin johtaa paineilmaa, kannattaa varmaan käyttää paineenalenninta tms., ettei pumppaa öljyjä ulos vetarin tiivisteiden kautta. Periaatteessahan öljyn pinta on alempana kuin vetarit kun auto on tasamaalla, mutta jos nyt sattuisi juuttumaan akselit ristissä johonkin vedenalaiseen kinkamaan.

Painettahan akseliputkissa ei tarvitse olla kuin juri sen verran, että vesi ei pääse sisään, eli jos maksimisyvyys jossa autoaan uittaa olisi vaikka puolitoista metriä, olisi tarvittava suhteellinen paine noin 0,15 bar. Metrin syvyydellä vain 0,1 bar. Pienikin kompressori tuottaa hetkessä tuon verran.

Vaidelaatikoissa taitaa usein olla kardaanien lähdöt öljypinnan alapuolella, jolloin kannattaa olla vielä varovaisempi sen paineilman kanssa.

Sellainen viritys voisi toimia, että johtaisi huohotinten letkut mahdollisimman ylös, ja sitten takaisin niin alas, että letkun päät olisivat samalla tasolla kuin alin oletettu vuotokohta. Tällöin akseliputken sisä- ja ulkopuolelle kohdistuisi sama paine, eikä vedellä olisi siten pyrkimystä akselin sisään.

Tietysti kun ajaa lämpimän akselin kylmään veteen, jäähtyy sen sisällä oleva ilma jonka seurauksena tuo lenkkihuohotin imee jonkun verran vettä, mutta jos vaika sinne ylimpään kohtaan laittaa pienen ilmasäiliön (vaikkapa polttoainesuodattimen), ei imu varmasti saa vedettyä vettä akselin sisälle asti.

Tuollaisella virityksellä välttyisi kompressorilta ja paineenalentimilta, ja paine olisi aina juuri oikeanlainen. Ainoa miinus olisi kaksi letkua yhden sijasta.

Vastaa lainaten