Yritetäänpäs nyt vastailla ...
LT230 on jakolaatikko, joka tehtiin ekan kerran sen Chryslerin 727-automaatin perään. Periaatteessa sama kuin LT95:n jakolaatikko-osa. Siitä on sitten monta eri versiota, mutta perusrakenne on aina sama. Nimi muuten tulee laatikon valmistajasta Leyland Transmissions ja akseleiden välisestä etäisyydestä 230 mm.
Seuraavia välityssuhteita löytyy nopealta puolelta LT95- ja LT230-jakolaatikoista:
1.2220 (RR & Disco manuaali)
1.6670 (Def vanhat)
1.4100 (Def 110 uudet)
1.1929 (Def 90 uudet)
1.3362 (LT95)
0.9960 (LT95 aut)
Hidas kaikissa noin 3.3:1
LT230 on lukittavalla keskitasauspyörästöllä. Joissain kakkossajan Discossa jätettiin käyttövipu pois, mutta tietääkseni kilkkeet ovat kyllä laatikossa sisällä. "Viskolaatikko" Borg-Warner NV225 tuli Rangen -89 mallien viimeisiin ja on käytössä uudemmissakin Range Rovereissa.
RPI:n sivuilla V8:n paino oli 230 kg. Varmaan riippuu versiosta ja apulaitteista (jos mukana tai ei).
Väittäisin kyllä kevyemmäksi kun lohko ei paina juuri 30 kg enempää. En vaan oikeesti tiedä ...
En usko että Suomesta löytyy 4.6-koneita, mutta maailmalta tilaamalla saa, mutta hinta nousee varmasti yli 2000 euron.
SIII-Salisbury ei tietenkään suoraan mene Rankkuun (eri akseliväli, lehtijousi- ja rumpujarrukilkkeet), mutta Defenderin Salisbury menee (ehkä ihan suoraankin). 101 FC:n akseleilla saisi yli 70 kokonaisvälityssuhteen ...
Perävälityksiä Rangen Rover-perään löytyy vakio 3.54:1 lisäksi mm. 2.83:1, 3.8:1, 4.1:1 ja 4.75:1.
Hinnoista, mulla on nyt esim:
* Audin/Volvon 6-sylinterinen 2.5-litrainen tuobodiesel välijäähdyttimellä ja ZF-adapterilla 2100 e
* ZF 900 e
* LT230 2 kpl, 600-900 e
* LT77 Defe 900 e
* Series-laatikoita muutama 500-750 e
T, Antti
|