Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 22.12.2025, 08:28
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.397
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja YkOk Näytä viesti
Otin sen viereisenkin solenoidin irti ja kokelin akunkengistä niin toimii. Sammutin on tuossa alipaineella ja varsi liikkuu kun starttaa. Seuraavaks varmaan suuttimia irti vaikka kuulostais aika erikoiselta et menisivät kaikki ilman mitään ennakko oireiluja.
Eikös siinä ole se FCID eli korotetun tyhjäkäyntinopeuden säätö alipaineella (kylmäkäyntiä ja ilmastoinnin lisäkuormaa varten)? Siinä pumpulla on kaksi alipainekelloa, joihin tulee letkut/putket imusarjan päällä olevista sähkösolenoideista. Toinen nostaa tyhjäkäyntiä kylmänä ja toinen ilmastoinnin ohjaamana, jos AutoClimate on asennettu. Jos AC:ta ei ole, on siellä se alipainesysteemi silti paikallaan. Kolmas alipainetta ohjaava sähkösolenoidi on EGR-venttiilin ohjaukseen.

Sammutin on minun mielestä kaasuvipuun vaikuttava sähkösolenoidi, joka aktivoituu virtaa saadessaan. Se on siellä, mihin kaasuvaijeri tulee. Ilman virtaa kaasuvipu pääsee sammutusasentoon. Liikahtaako kaasuvipu hieman, kun kytket virran?

Oletko kokeillut startata kaasua samalla painaen? Kerroit, että suuttimista suihkii jonkin verran polttoainetta - tuleeko pakoputkesta minkäänlaista savun haikua?

Voi se FCV olla viallinenkin, eli ettei kara liikkuisi riittävästi, jotta pumppu alkaisi annostelemaan edes tyhjäkäyntiannosta.
__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 22.12.2025 08:48
Vastaa lainaten