Meillä oli jokunen erimerkkinen nelitonninen sähkömasiina testissä, käytännön ajoajat rullien/ paperipalettien käsittelyssä (junaletkan purkua maihin, autopurkua, kontitusta, rullien/ palettien kuljetusalustoille nostoa) oli joka merkillä pahimmillaan 30-50% lyhemmät kuin valmistajan ilmoittama.
Olisi tarvittu lukumääräisesti huomattavasti useampi sähkökone verrattuna dieseleihin, jolloin kustannussäästö olisi kutistunut pidemmälläkin kuoletusajalla varsin olemattomiin. Lisäksi kun akkutakuut ei olleet järin pitkiä ja valmistajat ei uskaltaneet ihan hirveän tarkkoja arvioita antaa akkujen todellisesta kestoiästä, niin meillä päädyttiin siksi vielä dieseleihin. Ajettavuudeltaan, käytettävyydeltään ja mukavuudeltaan osa sähkökoneista pärjäsi dieseleille hyvin, ja toki kun ovat hiljaisempia ja lähipäästöttömiä niin työviihtyvyys olisi siltä osin parantunut.
Isompaa kalustoa meille on jo hyvin todennäköisesti tulossa sähköisenä, puhutaan kokonaismassaltaan ~50-110 tonnin tyhjien ja lastikonttien käsittelykoneista. Niistä on jo maailmallakin kokemuksia, ja pääsääntöisesti ne on olleet hyviä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.
Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.
Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
|