Lainaus:
quote:
Kammottava aiheenkaappaaja iskee jälleen . Olikos se Tojotan mallimerkintä se nummerosarja siellä J:n perässä? Kun siis yleisesti puhutaan "peejiistä", niin silloin meinataan *J-4* Toitsuja? Ja se alku ennen J:tä oli moottori?
|
Jep, kirjaimet ennen J:tä kertovat moottorin peruslohkon tai sarjan. Eli BJ-74:ssä on jollain todennäköisyydellä 13B-T eli turboahdettu versio 3B-koneesta, joka taas aika suurella varmuudella löytyy esim. BJ-42:sta, kun taas BJ-40-malleissa on pelkkä B-moottori (ja BJ-41:ssä joka tuosta ylempää unohtui, on harvinainen, kait vain Japanissa myyty 2B-moottori). Sama juttu HJ-6x:n kanssa, moottori voi olla joko 2H tai 12H-T.
Sen J-kirjaimen jälkeen tuleva numerokoodi kertoo oikeastaan korimallin. Numeroiden jälkeen tulee sitten kaikenlaisia muita kirjaimia (joita ei yleensä mainita), mutta joista selviää tarkemmin tietoja auton rakenteesta. Esimerkiksi L tarkoittaa että ratti on vasemmalla puolella ja P tai V sen jälkeen että kyse on lava-autosta (P niin kuin pick-up) tai umpikorista (V niin kuin van).
"Beejii" on sen verran vakiintunut ilmaisu J4-sarjan autoista suomalaisittain ettei sitä varmaan kannata edes yrittää kitkeä. Tuskin ketään kuitenkaan haittaa tietää että BJ-sarjan autoja on monia muitakin kuin nämä iänikuiset tötteröt.