Turboton työntötangollinen perus bensakasi on ylläpitokuluiltaan ja vikakohdiltaan aika pali yksinkertaisempi kuin mikään turbolla varustettu riisselipata. Esimerkiks yhden diesel pannun solenoidi- tai piezosuuttimen hinnalla huoltaa jo perushommia kivasti. Normi bensa suutinkin voi tietty hajota mutta hankintahinta ei ole n-sataa euroa per suutin. Ja turbot ja eegeeärrät ja kusiruiskut ja hehkujärjestelmät ja deepeeäffät jajajajajaja...
Että kannattaa toikin puoli miettiä sillä ilman tunkkaamistahan ei mitkään ton hinta/ikäluokan vehkeet enää tiellä pysy. Saattaa se bensan tankkaaminen viiksettää aikaajoittain, sitä ei käy kieltäminen.
Korotettu WJ Grandi 4.7 V8 265 leveillä 16" tohveleilla vei seka-ajossa tosi tarkalleen 15-litraa noin vuoden tarkastelujaksolla. Ajossa taajaman ulkopuolista ajelua, moottoritieajelua ja ihan Helsingin ruuhkissa pönötystä. Matka-ajoa 80-100km/h teillä niin parhaimmillaan 11-alkuisia kulutuslukemia kun etelästä ajeli mökille kesäaikaan Pirkanmaalle. 40tkm oli tollanen pääasiallisena käyttiksenä mulla, hyvä peli jäykkäakseliseksi maastoautoksi. Ei mikään henkilöauto tahi kitumaasturi kuitenkaan ajettavuudeltaan.
Viimeksi muokannut Macke : 09.01.2025 18:19
|