Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ks75
Niin siis jos kulutus on yli 12 litraa satasella, niin silloin meillä maasturi ostetaan kolmosautoksi. Jos kulutus kohtuullinen, niin silloin maasturi voisi olla kakkosautona. En tiedä millä offroad -vehkeillä sinä olet ajanut, mutta ei kaikki maasturiksi luokitellut ole varsinaisia offroad ajoneuvoja. Minulla oli uutena ostettu n. 2010 mallin 4 WD Transit ja uutena ostettu 2009 mallin D-Max. Transitin korotin ja vaihdoin siihen älyttömän isot renkaat. Sillä kulutus oli 12 litraa satasella ja meni 40 cm lumessa. D-Maxiin ostin vain ylisuuret (koteloihin raapivat) renkaat. Sillä oli kulutus n. 8,5 litraa satasella ja meni n. 35 cm lumessa.
On aika ikävää, että maastoauto -käsitteen alle mahtuu niin monenlaisia autoja. Menee helposti väärinymmärryksen puolelle. Tosin ketjun avauksesta selviää, etten ole varsinaista maastossa kulkevaa autoa ostamassa, mutta vaadittavat tieominaisuudet suuntaa tarpeen käytännössä maastoautoihin. Varsinaisessa maastossa teiden ulkopuolella kuljen jalkaisin, hiihtäen, traktorilla tai enduropyörällä.
Näkyy vinkkejä olevan niin moneen suuntaan, että ajatukset on aika sekaisin, mutta kyllä tämä tästä vielä kirkastuu. Kiitos edelleen avusta!
|
Isot renkaat ja neliveto lisää vastusta ja niin tekee massa. Kaikki 2500kg koukulla olevat autot alkavat olemaan sitä kokoa ja vielä nelivedolla varustettuja että maantiellä ja auton omasta kulutusmittarista voi nähdä noita alle 10l/100km kulutuksia, mutta seka-ajon keskikulutus on aina eri kuin optimitilanteissa.
Kulutus kommentti ei siis ollut mitenkään maasturia koskettava vaan yleensäkin.