Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 03.12.2024, 11:21
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Kytkin ongelmien takia pudotin laatikon alas. Omanlainen hommanssa yksin mutta kuormaliina turvakaaresta + tunkki on todettu hyväksi keinoksi. Niin saa laatikon myös yksin paikalleen. Joutuu vaan monta kertaa kuormaliinan kanssa nitkuttelemaan kun liike on niin lyhyt.

Asetelma oli melko puhdas ja muutenkin näytti että kaikki kunnossa.


Tuli hommattua uusi HZJ80 kytkinlevy ja uusi on jousellinen vs. vanha kumitötterömalli. Vanha levy oli täysin käyttökelpinen, kulumaa oli ehkä noin 0,5mm. Ei ole paljon kytkin luistellut sillä levy on vaihdettu vuonna 2012.


Varsinainen ongelman aiheuttaja numero 1 oli kytkinhaarukka johon kuula oli kairannut syvemmän kolon.


Tässä ns. ehjä ja kuinka syvällä kuula normaalisti on. Tuota paikkaa on aika hankala rasvata joten liekö vai kulunut kun ollut kuivana.


Laatikon kuulan alla oli prikkoja noin 4mm, nostin varalta +1mm eli 5 milliin että liike riittää. Tämä siksi että vauhtipyörä on HJ60, asetelma HJ61, levy HJZ80 ja painelaakeri HJ61 sovitettuna BJn painelaakerin pitimeen. Mittasuhteet vähän heittää.


Kytkinongelman aiheuttaja numero 2 oli takelteleva silmälaakeri joka varmaan aiheutti sorvausta kun ilmeisesti kuumetessaan jumitti ja vaihtaessa ei laatikon pyörintä hiljennyt kunnolla. Alkoi sitten taas mystisesti toimimaan miten sattui, varmaan kun viileni sopivasti.


Pääsylinterinä kytkimessä on HJ-61 alipainetehostettu malli ja työsylinterinä oli joku ei alkuperäinen adapterilla. Ongelma oli ettei siinä ollut säätötankoa ja muutenkin adapterin takia se oli vähän vinossa.

Vaihdoin nyt paikalle työsylinteri BJ-42 mallista josta tuo laatikkokin on. AISIN CRT-030, TOYOTA OEM 31470-60110. Tämä on kiinnikkeeseen bolt on ja siinä on säädettävä tanko vakiona. Ainoa ongelma on ettei poraus ehkä sama kuin HJ-61 mutta ei tunnu vaikuttavan mitenkään huomattavasti.


Koska vauhtipyörä ja asetelma on eri mallista, sekä haarukaan kuulaa on nostettu, ei tietenkään tämäkään ole ihan bolt on. Tuon verran piti lyhentää tankoa että mahtuu paikalleen ja saa tarpeeksi välystä. Käytetty malli tuossa melkein maksimimitassa ja uutta siis lyhennetty vain työsta kuvan yläpäästä.


Näin kytkimestä sai rutinattoman mutta säätö oli vielä aika lattiassa. Tällä ajoin pikkujoulusafarin Lahdessa.

Safarin jälkeen tutkin kytkimen säätöä. Vaikutti että poljin ei ole tarpeeksi ylhäällä. Manuaalin mukaan pitäisi olla lattiasta 215mm. Tämä ehkä 190 paikeilla. Koitin säätää poljinta ylemmäksi mutta huomasin sitten että pääsylinteriltä tuleva tanko, jossa polkimeen kiinnityvä haarukka, on himppasen liian lyhyt. Ehkä siksi että sekoitettu BJ ja HJ osia. Haarukassa on M8 kierre mutta jäi siis lyhyeksi. Ratkaisuksi kehitin pitkän M8 mutteriholkin jonka katkaisin ehkä 2-3 cm mittaiseksi ja hitsasin haarukkaan jatkoksi. Nyt tuli reilusti säätövaraa. Tämän jälkeen ruuvasin vielä työsylinterin tankoo lisää klappia ja laskin poljintakin takaisin siihen asentoon jossa oli ollut. Nyt sain kytkimen säädetty niin että se toimi ylempänä kuin ihan kiinni lattiassa. Tämäkin oli varmaan yksi kytkinongelmien aiheuttaja mitä en ollut ottanut huomioon kun vaihdoin jossain vaiheessa tehostetun kytkimen. Epäilen nyt että kytkinhaarukan kuulan alla oleva prikat ovat turhia, ne jos olisi jättänyt pois, ei olisi tarvinnut katkaista säätötankoa ja olisi saanut kaiken kohdalleen. Epäilin jopa että kytkimen tehostin olisi risa, koska kytkin oli jäykkä vaikka alipainetta oli. Tämäkin korjautui kun sai kaikki mittasuhteet kohdalleen.

Askolan mutakuu 2024 safarilla HJ60 lämppärin moottori otti siipeensä. Ei kuitenkaan ollut kuraa täynnä vaan hiilet lopussa / jumissa. Nopea ratkaisu oli viilata makitan rälläkän hiilistä uudet. Tilasin nyt melkein sopivia hiiliä ämpärillisen koossa 6.5 x 7.5 x 13. TOYOTA OEM numero hiilille 87105-16712 muuta ei taida enää saada. Hiili ilmeisesti 6mm x 7mm x 12.5mm mutta omassa oli 6 x 10 x jotain eli ei ilmeisesti enää vakiot nekään. Uudet hiilet pitää sitten viilata paikalleen. Samalla muutan hiilet niin ettei niihin mene johtoa vaan johto juotetaan suoraan hiilen pitimeen. Sen jälkeen vaihto onnistuu ilman kolvia vaikka metsässä.



Jännä juttu että Askolan mutarännien jälkeen myös startti alkoi prakaamaan ja joutui jo välillä antamaan vasaraa. Purin startin ja yllätykseksi sielläkään ei ollut kuraa ja hiilet hyvät mutta jumissa. Ne sai helposti putsattu taas hereästi liikkuviksi. Solenoidin kuparit oli kanssa huonossa kunnossa joten hion ne niin hyviksi kun paikallaan sain. En saanut + kaapelin puolelta auki, on ilmeisesi hitsautunut kasaan niin että pitää irrottaa rälläkällä. Sitten pitäisi kin olla jo varaosina se kuparinen pultti ja vähän muutakin. Täytyy koittaa etsiä korjaussarjaa starttiin jossa solenoidin uudet kuparijutskat.

Samojen lälläysten jälkeen rupesi taas maantiellä lämmöt karkaamaan ja tarkemmin katsottuna jäähdyttimen välit on täys tavaraa vaikka päältäpäin näyttää hyvältä. Mitenköhän tuonkin nyt irroittamatta parhaiten putsaisi vahingoittamatta kennoa. Ehkä kokeiltava paineilmaan kun savet kuivuneet. Painepesuria se on jo saanut.
Vastaa lainaten