Tavallaan joo. Kyllähän Jimnyä on myyty aika hyvinkin, mutta ehkä sitten liiankin hyvin verrattuna Suzukin automallien kokonaismyyntiin päästösakkojen kannalta. Kai sitä olisi jatkossa voinut vaan rajoittaa saatavuutta, mutta tulikin stoppi. Ehkä olisi mennyt liian nappikaupaksi.
Jos tuo TM:n juttu pitää paikkaansa ja ymmärrän ja lasken oikein, niin 2025 alkaen pakujen päästöjen sakkoraja laskee aiemmasta (EDIT: malliston myytyjen autojen) 147 g/km 15% eli jatkossa noin 125 g/km eli 22 g/km alempana. Jos siitä laskee ainakin aiemman rajan ylimenevän autokohtaisen sakon 95 euroa/g mukaan, niin reilut kaksi tonnia olisi tullut lisää hintaa autolle pelkästään tuosta. Teoriassa.
https://tekniikanmaailma.fi/eu-julki...o2-paastoille/