Kyllä minun tietojeni mukaan POR-merkintä riittää lailliseen talvirenkaaseen lisäksi tosin m-s löytyy vuoristo merkintää ei tarvita. Olen lukenut netistä tuosta useaan kertaan ja tuntuisi kyllä hassulta jos olen älynnyt tuon väärin.
Muuten voisi tuossa itsekin laittaa hieman kokemuksia mutarenkailla talvella ajelusta nyt kun tulee varmaan jo 10-15 vuotta täyteen huonoilla talvirenkailla ajelusta.
Aloitin tämän riskipelin silloin kun ostin tuon hiluxsin ja siinä oli nokian hakkapeliitat alla ja niile tuli 20 täyteen kun vaihdoin mutarenkaisiin.
Siinä alussa oli lyhyen ajan sisällä useampia tieltä suistumisen läheltä piti tilanteita niillä hakkapeliitoilla ennen kuin opin ennakoimaan paremmin tilanteita. Sitten hommasin mutiaiset jotka pitivät hieman paremmin talvella kuin 20 vuotta vanhat hakkapeliitat. joitain vaaratilanteita on tullut silloin tällöin mutta aika harvoin. Yksi ojaan ajo joka ei johtunut renkaista vaan siitä että ajoin liian reunaan. Olen talvella ajanut maksimi 80 kilometriä tunnissa kuitenkin sen takia että netissä on sanottu näitä hengenvaaralliseksi.
Peilijäätiköllähän nämä eivät pidä yhtään. Oli se kerran kauhea tilanne kun 30 kilsaa ajoin sivuteitä rukalle jotain ehkä 30-40 80 kympin alueella mutta ihme selvisin. Onneksi ylä mäki nousuja ei ollut pahoja ainakaan peilijäätikkö alueella. Yksi alamäki pelotti helvetisti oli ihan peilijäässä ja ajoin sen alas ja pidin huolen tasaisesta kaasun käytöstä ja vaihteita ei kannata vaihtaa kesken alamäen. Mutta oppiminen ennakointiin on tärkeää kun ajelee mutta saa nähdä kuinka kauan sitä hengissä pysyy mutta kyllä niitä hyvillä talrenkaillakin on porukkaa kuollut ja itse toistaiseksi hengissä.
Mielenkiintoista tuo että suomessa muuttui nyt tuo talvirengas määräykset näin radikaalisti juuri kun ilmaston muutos on käynnissä ja meillä on kohta keskieuroopan ilmasto.
|