Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 09.08.2024, 10:07
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 553
Perusasetus

Jos poljin painuu pohjaan, eikä nestettä mihinkään katoa, niin minkälaisia vaihtoehtoja syylle voi olla..?

-ilmaa järjestelmässä, runsaasti, mutta "pumppujarruilla" pitäisi pitoja löytyä. Siltikään ei polkimen pitäisi määrättömästi päästä painumaan
-sisäinen vuoto pääsylinterissä. Tällöin neste siirtyisi männän tiivisteen paineiselta paineettomalle puolelle, jolloin mäntä ja sitä kautta poljin pääsee pohjaankin saakka
-jarrurummut tarpeettoman kaukana rummusta ja herkkäliikkeiset jarruosat. Ehtii palautua kauaksi ennen uutta polkaisua, mutta nopeasti steppaillen pedaalla pitäisi pohjaan painuminen loppua ja tehot löytyä. Levyjarrun kanssa harvinaisempaa, ellei sitten toinen mäntä tai liukutapit ole niin jumissa että levy joustaa vain toisen puolen puristuksen toimiessa. Tämäkään ei tosin sitä pohjaan painumista nopeasti paineltuna selittäisi

Tällä kokemuksella mitä on tullut jarrujen kanssa painittua, ei ole muita vaihtoehtoja polkimen pohjaan painumiselle nesteiden pysyessä järjestelmässä...

Viimeisin omakohtainen taistelu oli tuon Lantikanpätkän jarrujen kanssa, yksipiiriset rumpujarrut, ja sen kanssa ei saanut olla yhtään liikaa etäisyyttä kengistä rumpuun etenkään uusilla osilla kasattuna, kun kengät palautui takaisin yllättävänkin nopeasti. Ilmaa ei sietänyt myöskään yhtään nesteessä. "Takaperin ilmatessa" poistui polkimen "sienimäisyys" mutta lattia tuli kuitenkin vastaan, kunnes vielä ajatuksen kanssa sääti kaikki kengät niin lähelle että hieman jo hipoo rumpuun, näin toimien löytyi ekallakin polkaisulla jo yli 2kN jarruvoimat joka pyörästä...

Edittiä, että: Viimeksi eilen tuli kurkistettua jarruihin. Yllättäen aloitti pedaali syvemmälle siirtymisen, mutta toisella-kolmannella pumppauksella tutut jarrut löytyivät. Siis tuosta samaisesta Lantikasta. Irtosi etujarruista etummaisen kengän "simpukannäköinen" kehintäosa. Päästi siis kengän niin pitkälle kuin pystyy takaisinpäin. Tottakai jyrkässä alamäessä tuon huomasi, turvalliseen paikkaan pysäytettyäni tarkistin ensin nestetason, joka yllättäen oli noussut, tästä päättelin syyksi joko itsekseen pyörineen säädön (melkoista nimismiehenkiharaa juuri ajellut) tai jotain särkyneen. Kotona sitten kokeilin epäilemäni kulman säätöä, ja jäi koko säätömutteri käteen. Oli siis irronnut se "simpukka" kiinnityksestään. Rumpu auki, osat takaisin paikoilleen nyt asiallisemmin kiinnitettynä, ja kehinnän jälkeen jarrut palautuivat entisen kaltaisiksi...

Viimeksi muokannut JasuT : 09.08.2024 10:13
Vastaa lainaten