Tätähän jo vähän puitiin PäHäma whatsapissa mutta laitan omia toyota kokemuksia kun ovat aika lähellä. En tosin tiedä miten samankaltaiset jarrut ovat.
HDJ80 oli siis samankaltainen ongelma. Jarrut tehottomat ja poljin valuu pohjaan hiljalleen. Ongelma taisi alkujaan tulla kun pääsylinteri leimaremontin yhteydessä tyhjeni. Samalla tosin vaihdettiin joka kulmaan uudet jarrupalat.
Kokeiltu:
pääsylinterin korjaussarja
uudet jarrupalat
etujarrujen purkaminen
etujarruihin rosterimännät ja osittain uudet tiivisteet
eteen yksi uusi jarruputki
eteen toisen satulan jarruletku
eteen jakoblokilta akseliin tuleva jarruletku
taakse toinen kuormaventtiili (LSPV kuorman tunnistava paineensäädin)
Kuormaventtiilin tangon nosto akselipäässä noin 5cm (lähemmäksi asentoa joka korottamattomassa autossa on, ylemmäs ei pääse kun otta ylätukivarteen kiinni)
Uusi jarruputki kuormaventtiililtä taka-akselin letkulle
toinen pääsylinteri
pääsylinterin "ruuvipenkki ilmaus"
Takapään kuormaventiilille olin vetänyt jo joskus aikaisemmin uudet putket edestä ja tässä olikin käynyt virhe. Olin laittanut putket väärin päin. Säätimelle tulee kaksi putkea, toinen pääsylinteriltä ja toinen etupiirin t-haarasta. Siinä on joku sellainen toiminto jos etupiiristä katoaa paine, menee kaikki teho takajarruille. Kun vaihdoin putket oikein päin niin etupää alkoi menemään jo lukkoon. Silti poljin vielä hiipuu hiljalleen vähän alas. Jarrut ovat vähän tehottoman oloiset mutta leimasta meni silti läpi kirkkaasti. Levyt on edessä vähän oudosti kuluneet "urille" ja killottuneet, niidet sorvaus tai vaihto voisi auttaa ainakin etupäähän. Boosteri on vielä vaihtamatta ja alipaineen tarkka arvo mittaamatta. Niitä täytyy jossain välissä vähän tutkia lisää. Eihän nämä vanhimman hodarin jarrut enää ole mitkää superit varsinkaan 37 renkailla mutta kyllä etupää asfaltilla vinkaisee kun kunnolla polkaisee.
|