Viestiketju: Suzuki K100RS
Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 08.08.2024, 01:22
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

ristinivelet ja kardaanit


Liittyen aikaisempaan keskusteluun voiko yhdellä ristinivelellä yhdistää moottorin ja lootan. No vastaus on: Nähtäväksi jää.
Teoriat ja ristinivelen trigonometria on tunnettuja juttuja. Ristinivel aiheuttaa nivelen kulmasta riippuvan kulmanopeuden värähtelyn lähtöakseliin. Kulmanopeuden muutokset muuttuvat tietysti myös momenttivärähtelyksi. K100:n lodjussa on jonkunlainen jousella tehty momenttivärähtelyn vaimennin.
Asiasta löytyy paljon selitystä ja tieteellistä aineistoa. Hakusanalla U Joint tai Universal Joint löytyy luettavaa. Tässä pari linkkiä havainnollisiin juu tuubi videoihin jos asia kiinnostaa.

https://www.youtube.com/watch?v=LCMZz6YhbOQ

https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY

Lisätään tähän vielä kuva tuosta K100 vaihteistosta. Input shaft osat 7,8 ja 9 on tuo vaimennin.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	K100_vaihteisto_akselit.jpg‎
Views:	2056
Size:	74,9 Kt
ID:	107582  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 08.08.2024 01:39
Vastaa lainaten