Liittyen aikaisempaan keskusteluun voiko yhdellä ristinivelellä yhdistää moottorin ja lootan. No vastaus on: Nähtäväksi jää.
Teoriat ja ristinivelen trigonometria on tunnettuja juttuja. Ristinivel aiheuttaa nivelen kulmasta riippuvan kulmanopeuden värähtelyn lähtöakseliin. Kulmanopeuden muutokset muuttuvat tietysti myös momenttivärähtelyksi. K100:n lodjussa on jonkunlainen jousella tehty momenttivärähtelyn vaimennin.
Asiasta löytyy paljon selitystä ja tieteellistä aineistoa. Hakusanalla U Joint tai Universal Joint löytyy luettavaa. Tässä pari linkkiä havainnollisiin juu tuubi videoihin jos asia kiinnostaa.
https://www.youtube.com/watch?v=LCMZz6YhbOQ
https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Lisätään tähän vielä kuva tuosta K100 vaihteistosta. Input shaft osat 7,8 ja 9 on tuo vaimennin.