Auto vihdoin leimattu vuodelle 2024. Tässä vähän mitä värkkäilty.
HDJ käkkäri on yleensä sysipaska mutta tässä jotain joka vähän helpottaa. Bongasin jostain aussipalstoilta. Ollut nyt käytössä pari vuotta.
Alkuperäinen ja modattu. Alkaa kengät liikkumaaan paremmin ja pidemmälle.
Seuraava murheenkryyni eli takapään kuormaventtiili "LSPV" Load Sensing Proportioning Valve. Aivan täyttä ruostepaskaa päältä päin. Yksikään alkuperäinen putken lähtö tai ilmausruuvi ei liikkunut. Ihme kyllä sisältä ihan hyvässä kunnossa, paitsi ylin kumi oli jumittunut paikalleen. Sen kun sai irti niin näytti vielä ihan toimivalta. Näihin ei sitten saa mitään korjaussarjaa käsittääkseni paitsi ulkopuolen varren suojakumin? Irroitaminen ei lopulta onnistunut rälläkälläkään. Läpipultit ruostuneen täysin kiinni ja telineen kiinnityspultit pyöristyneet. Lopulta nitkuttelin ruostuneen telineen käsin
irti koska siitäkään ei ollut käytännössä mitään jäljellä.
Onneksi varaosakopassa oli parempi vena kiinni. Ihmeen kaupalla sain kaksi pulttia rungon alta auki kun hitsasin pyöristyneisiin kantoihin isot mutterit ja varovasti kääntelin auki. Tein uuden järeän telineen joka vain kahdella pultilla kiinni koska tankin sivun pultteihin ei oikein pääse käsiksi ellei tiputa tankkia alas. Lisäksi teline purkautuu vielä kahteen osaan jos tulisi tarpeen pudottaa venttiiliä alemmas niin se onnistuisi helposti.
Tein nyt myös akselin päähän nostopalan kuormaventtiilin tangolle että olisi lähempänä oikeaa asentoa korotuksilla. Kuvasta poiketen tiputin leimalle alempiin reikiin ettei tanko hankaa tukivarteen. Jenkkipojat yleensä katkaiseen tangon ja vetää nipparilla yläasentoon. Poistavat myös ventiiliin ja laittavat konehuoneeseen takapiiriin manuaalisen propovenan jolloin ei ole kuorman tunnistusta mutta niin monessa autossa onkin. Esim. omassa bertassa näin ja jarrut tosi hyvät. En uskaltanut tätä tehdä kun en tiedä miten tulkitsevat asiaa leimalla. Korotuksien kanssa tuo alkuperäinen vena tuskin juuri toimii ellei saa tolkuttomasti aisapainoa. Omassa kun on +XXXKg takajouset vielä. Kuormaventtiilin säätö pitäisi tehdä jollain jarrupainemittarilla mutta menee aika vaikeaksi.
Lopulta bongasin näitä kuormaventtileitä melkoisen halpaan hintaan kiinasta ja tilasin niitä 4 kpl hyllyyn varalle. Päältäpäin näyttävät ihan hyvältä mutta katsotaan miten toimivat. Alkuperäiseen kun ei saa osia ja kokemuksen mukaan kaksi samanlaista AISIN merkkistä eivät olleet sisäisesti samoja eli osat eivät käyneet ollenkaan ristiin.
Syy miksi tämän venan kimppuun käytiin on se että jarrujen kanssa oli isoja ongelmia. Jarrut tehottomat, eivät lukkiudu ja poljin valuu pohjaan. Korjauksena vaihdoin pari jarruletkua, rosterimännät etusatuloihin, uusia jarruputkia, pääsylkkään korjaussarja, pääsylkän vaihto toiseen jne. Lopulta sain jarrut toimimaan melko hyvin muutta poljin silti vähän "hiipuu" alas. Leimasta kuitenkin meni läpi ja jarrut viime vuotta paremmat kiitos RST mäntien ja kuormaventtiilin vaihdon. Minulla oli jopa kuormaventtiilissä putket väärin päin jolloin ei ole käytännössä tainnuit juurikaan toimia.
Velipoika sorvasi RST männät.
Tuskailin mihin saisi kiinnitettyä 10" tabletin ja muuta romua. Töistä pelastin roskiin menevän RAMin X-grip kiinnikkeen 9-10" tabletille josta oli ainoastaan yksi sivukiinnike rikki. Hommasin sitten RAM varren ja kuulan. Modasin kauhukahvaan kiskon jostain vanhasta teollisuusautomatiikan kiskosta josta vain rälläköin pätkän kiinnikeosaa irti. Kisko on upotettu kahvaan ja pultattu kiinni. Kahva on sisältä ohutta metalliputkea.
Vielä paremman olisi saanut kun olisi tehnyt koko kahvan uudelleen esim. putkesta ja integroinut kiskon siihen. RAMilla on myös valmiita tuollaisia kahvoja mutta hinnat varmaan hurjia. RAM osat yleisesti ottaen aika kalliita mutta on ne hyviäkin. Löytyy monessa koossa ja nämä omat ovat C kokoa. D ja E pallot on sitten järkyttävän kokoisia. C pallo on 1.5" ja kestää 1.85Kg painoa. Tabletti taitaa painaa reippaasti alle kilon vaikka on rugged malli. Kuvasta poiketen tuo ruuvattava kuula piti vaihtaa "salmiakki" malliin jossa kaksi kiinnityspistettä ettei kierry auki kun tabletti tulee juuri "väärään" suuntaan.
Roskista pelastettu teline paikallaan. Sen perässä on lyhyt RAM varsi.
10" tabletti testissä. Hyvin kantaa. Vähän heiluu rytkytyksessä mutta sillä ei merkitystä. Telineessä ja varressa on se hyvä että saa nopeasti käännettyä moneen asentoon. BJseen ostin valmiin kiskon jonka saa pultattu johonkin tasoon ja kuulan siihen mutta se on vielä kesken. Saa sitten siirrettyä tabletin yhden kiinnikkeen löysäämisellä autosta toiseen.