Useasti ollut mielessä testata pikuppi napadynossa, illalla kun ajoin tallille niin sanoin pojalle, että nyt pikkari jarruihin kiinni. Kone tässä 2H ahdettuna 12H-t pakosarjalla ja ahtimella, mitään nippoja ei ole käännelty. Perussyöttöä hiukan lisätty ja trailerin kanssa ylämäkiä varten mekaaninen pakkosyöttö helpottamaan elämää. On vaikutuksen persdynolla vuosien aikana huomannut, mutta silti hämmästys oli suuri kun otettiin numerot dynosta. 34hp ja 77nm!! Välijäähdytintä tässä ei ole, se helpottaisi koneen elämää paljon ja antaisi lisää tehiä. Aika säälittäviähän tällaiset vanhat esikammiokoneet on numeroiden mukaan jos vertaa uudempiin.
Pakkosyöttöveto otettiin vähän ujosti ja asetettiin jarru 3500rpm, ilman vedettiin 4000rpm. Vääntö kyykkää ihan normaaliin tapaan korkeammilla kierroksilla, mutta muuten näyttää, että kone tykkää pyöriä eikä tehi laske dramaattisesti. Voisi hyvin pyörittää ylemmäs, mutta jotenkin ei kuulu tämän tyyppisen pannun luonteeseen korkeat kierrokset!
Moottori on vakio 2H minkä remppasin tähän aikanaan, samalla laitoin em. ahdinsetin kiinni. 12-vuotta tämä on ollut ajossa enemmän ja välillä vähemmän, aina vain käy ja kukkuu. Koneosastolle on jollakin aikaa tulossa muutoksia, odotan samanlaista innostuksen hetkeä kuin tämän iltainen! Mutta ajallaan sitten....
Numerothan on sitten napatehoa, voimansiirtohäviöitä on lienee enemmän kuin jossakin etuvetoisessa.