Tässä myös ensin perustutkimusta. Mittareiden toimintaperiaatteesta ja antureiden ominaisuuksista ei ollut tietoa kun ei ole koskaan tarvinnut korjailla näitä. Nopeasti selvisi, että molemmat mittarit ovat lämpösähköisiä. Sähkävirralla lämmitetään bimetalli liuskaa mikä sitten kääntää viisaria. Anturit pelkkiä vastuksia. Bensatankissa reostaatti ja lämpöanturi NTC vastus. Konttorilla kun ei sattunut olemaan bensatankkia ja lämpöanturia niin vastusten suuruudet selvisi myös kokeellisin mittauksin. Osoittautui, että molempien mittareiden alue alatapista ylätappiin vastaa 10 ... 60 ohmin anturivastusta. Muita havaintoja oli, että mittareille syötettävä jännite on reguloitu jotta akkujännite ei vaikuttaisi mittauksiin. Regulointi on vaan toteutettu menneen maailman menetelmin. Mittaristossa on erillinen bimetallirele mikä värähtelee harvakseltaan (muutama jakso sekunnissa). Tällaisella systeemillä on-off aikaa säätämällä voidaan tuottaa aika lailla vakio keskiarvo jännite mittareille. Tällaiset bimetalli liuska mittarit kun ovat valtavan hitaita niin tämä jännitteen värähtely (pätkiminen) ei näy viisarissa mitenkään.
Anturivastukset voi korvata aseteltavalla virtageneraattorilla. Testivastusten yli mitatuista jännitteistä selvisi, että mittareiden tapista-tappiin virta-alue on noin 100-200mA. Ei muuta kun keksimään ja labraamaan.