Se ei tosiaan ole sattumaa, että ennen kaiken vallannutta lääppimiskulttuuria,
autoissa oli pyöritettäviä ja painettavia haptiikkaan eli
tuntoaistiin ja lihasmuistiin perustuvia säätimiä.
Nuo oli todettu turvallisiksi.
Valokatkaisin on vieläkin monessa autossa sellainen.
Se löytyy pimeässäkin ja asento sekä porrastus tuntuu sormissa.
Haptinen lihasmuisti tekee sen, mikä on tarpeen.
Voi pitää katseen tiessä ja ajatukset ajotapahtumassa.
Nykyään on näyttöjen lisäksi nappeja ratissa ja joka puolella autoa,
niitä on melkein pakko katsoa että osuu oikeaan.
Ja jos ajelee eri merkkisillä autoilla, niin ohjekirjasta pitää usein katsoa,
mikä tökkäisy tai lääppäisy mihinkäkin tilanteeseen tarvitaan.
Toivottavasti regulaattorit ja autonvalmistajat ymmärtäisivät taas alkaa määritellä
yhtenäistä turvallista logikkaa autojen käyttöliittymiin.
|