Tuolle HDJ:n etujouselle tuntuisi kaava pitävän paikkansa.
Kokeilin nimittäin ottaa lehtijousien riiput irti, ja laitoin HDJ:n etujouset rungon ja lehtijousen väliin, ihan kiinni akseliin. Jouset menivät n. 110 mm kasaan kun laskin auton tunkilla varovasti alas.
Tuota kaavaa soveltamalla tulisi BJ:n takajousten päällä olevan taakan määräksi (auto melkein tyhjänä, korkeintaan 75 kg tavaraa) aika tasan 500 kg, mikä taitaa olla aika lailla totuutta. Pitäisi varmaan käydä punnitsemassa auto akseleittain ja vähentää siitä sitten irrallisen akselin ja jousten, kardaanien yms. jousittamattomien osien paino.
Kyllähän se kokonaishalkaisijan muutos vaikuttaa tolkuttoman paljon jousivakioon, kun miettii että halkaisijan kasvaessa D millimetriä pitenee jousen lanka [pii x D x n] millimetriä (jossa n on kierrosten lukumäärä).
Suhteellisena muutoksena langan pituuteen tekee siis halkaisijan muutos aika paljon, ja siten myös voimaan, joka tarvitaan taivuttamaan jousta tietty määrä (eli jousivakioon).
Jousivakioden suuruusluokista tai järkevästä mitoituksesta ei minullakaan ole vielä kunnollista käsitystä.
Verrannollisena esimerkkinä esim. uusi Toyota Camry, jonka jousittamaton massa on kai jossain 1500 kg:n paikkeilla. Siinä jousivakiot ovat n. 27,5 edessä ja n. 23 N/mm takana (mittasin huvikseni kun vaihdoin renkaita).
|