Nyt kolmas neliveto Transitti käytössä. Kaikissa ollut eri sukupolven AWD järjestelmä. Ensimmäinen versio, joka oli 2011vm. Transitissani vaatii etu- ja takapyörien nopeuseron kytkeytyäkseen. Kojelaudan kytkimellä sitä ei saa kiinteäksi, sen pitäisi pitää painetta pidempään haldekseilla ja ehkä nopeuttaa kytkeytymistä? Maastossa etenee muuten hyvin, jos kytkeytymisviive ei haittaa. Seuraavassa sukupolvessa n.2015vm. alkaen on lisätty sähköpumppu haldexeille, joten viivettä ei enää käytännössä huomaa. Tässä kojelaudan kytkimestä saa nelivedon jo kiinteäksi, siis vastaa keski-ja etutasauspyörästöjen lukitusta. Muutenkin toiminta paremmin ohjattua, kun neliveto ei normaalitilassa haraa vastaan tiukoissakaan käännöksissä. Näissä ei ole keski- eikä etutasauspyörästöä ollenkaan vaan kulmavaihteet. Haldex kytkimet on molemmilla vetoakseleilla omansa. Kolmannessa sukupolvessa, joka tuli n.2019vm. on sitten jo tasauspyörästö etuakselillakin. Näissä kaikissa on selvästi tiheämpi perävälitys verrattuna etuvetoisiin, jolla kompensoitu alennusvaihteiston puuttumista. Voimansiirron öljynvaihtoa näissä ei ole huolto-ohjelmassa ollenkaan, johtuneeko siitä että joistakin hajonnut ilmeisesti kulmavaihteen laakerointi ennen 200 000 km. Itse olen vaihdattanut öljyt 90 000km. jonka jälkeen varsinkin ensimmäisen sukupolven Haldex kytkeytyi pehmeämmin. Mitään kestävyysongelmia omissani ei ole ollut, tosin olen vaihtanut uudempaan n.150 000km:ssa. Uusimmalla vetänyt välillä n.3000kg. painavaa traileria, joka tulee nätisti perässä. Omapainoa näissä reilusti yli kaksi tonnia niin sekin varmaan vakauttaa kulkua.
|