Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 11.10.2023, 21:52
Jjamo Jjamo ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.06.13
Sijainti: Joensuu
Viestit: 23
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Radis Näytä viesti
Soittelin pariinkin katsastusasemaan. Ja tässä lopputulos:

Mikäli trailerin ottessa ei muuta mainita niin jarrullisen kärryn tieliikenteessä sallittu massa on se mikä on, eikä sitä saa kasvattaa ”aisapainona”.

Olisin hommannut kärryn jonka maks tieliikenteessä sallittu massa on 1700kg, ja jonka akselit kantavat otteen mukaan 1700kg, ja jonka jarrupään kantokyky on 100kg. Mutta koska traileri on vanha (-87) ei tuolloin nähty tarpeelliseksi ilmoittaa paljonko aisa kantaa, ei tuota 1700kg saa ylittää tieliikenteessä vaikka teknisesti se kestäisikin 1800kg.

Sinäänsä tympeä, koska tämä jäi 50kg:sta kiinni. Mikäli otteessa olisi merkintä trailerin aisan pystysuorasta kantokyvystä, olisi traileri olisi juuri passeli.

Koska valmistajaa ei ole enää olemassa, mitään lausuntoakaan ei voi pyytää muutoskatsastusta varten.

Eli ei ole lakia tai sääntöä jolla tätä määritellään, vaan tämä on puhtaasti kiinni siitä miten kärryn kantokyky on satuttu valmistajan toimesta ilmoittamaan, ja otteeseen merkkaamaan.

Mikä jäi 50 kilosta kiinni? trailerin suurin sallittu 1700kg ja veneen kanssa 1750kg? tien päällä tuota ei kyllä pystytä mitenkään muuten todentamaan, kuin käyttämällä vaakalla, jolloin on täysin herran hallussa, että onko veneeseen tehty painoa lisääviä muutoksia.
Vastaa lainaten