Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 21.08.2023, 20:25
Samikoo:n Avatar
Samikoo Samikoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.12.07
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 120
Perusasetus

VNT-ahtimen ohjaus ( tai compound) perinteisessä dieselmoottorissa


Nyt alkaa olla öljynpoltin tulossa jokaiseen maastoautoon, ja kaikissa on tai tulee olemaan ahdin. Muuttuvasiipisen ahtimen edut houkuttelevat, mutta millä ohjaus?

Autojen painot 1500-2150kg, moottorien koot 2.4-2.8l. Kai noissa kaikissa pitää vähintään 35" renkaat olla että metsään viitsii vaivautua.

Olen käyttänyt hakua ja hyviä vinkkejä onkin löytynyt, kyselen silti lisää.

On pakopaineella, ahtopaineella ja niiden yhdistelmällä ohjattuja, sekä erillisiä vnt-ohjaimia jotka ovat jo hieman sivistyneempiä. Polkimen liikkeeseen perustuvat osittain mekaaniset ovat poissa laskuista.

Käyttö olisi enimmäkseen maastoajoa, eli pääpaino olisi alaväännössä. Toisaalta matka-ajoa pitäisi moottorin ja ahtimenkin kestää, eli pakopaineella ohjattu ei ehkä olisi ideaalein.

V2 VNT-ohjain voisi olla yksi vaihtoehto, toki tämäkään ei pudota ahtoja matka-ajossa mutta sallii ahtimen heräämisen säätämisen helposti. Löytyykö kotimaasta kokemuksia?

Onko hyviä ehdotuksia millä lähteä yrittämään?


Viimeksi muokannut Samikoo : 24.08.2023 19:52
Vastaa lainaten