Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 02.08.2023, 12:19
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Vanhaksi on tullut kun vakaajia asennetaan takaisin autoon Tää kun on meikäläisen päivittäinen ajoauto niin lisäsin vakaajat että kauppakassit ei lentele pitkin seiniä kurveissa. Samoin kasvanut kattokuorma lisäsi tarvetta.

Taakse 4x4partsilta ironmanin droppipalikat.


Eteen "hi-tech" 50mm droppipalikat. Ei testien mukaan kardaani ota kiinni maksimijoustoissa mutta katsotaan nyt... Tähän tarkoitus tehdä quickdisconnecti eli etupulttien tilalle sokat ja runkoon kaksi kiinnityskorvaketta että vakaajan voi offroad ajossa nostaa irti runkoon kiinni. Pitää vaan katsoa ettei vakaaja käännyt ylöspäin liikaa että alkaisi ottaa kardaaniin kiinni. Voi vielä olla että pitää tehdä pidemmät droppipalikat. Joku tehdasmallin droppi taisi olla 75mm? Sokat vaan vielä hakusessa. Pitää olla joku hyvä putki tai neliöputkisokka about 10 x 60 mm (varmaan lyhyempikin riittäisi) tai sitten vaan tekee itse pultteihin reiät ja sokat. Sokat on itseasiassa 9.3 tai 9.5 mm jotta menee helpommin paikalleen. Omassa ainakin vaikutti että tarvikemallin etuvakaajan kumit oli niin paljon leveämmät ettei meinannut mahtua akselin haarukkakiinnikkeeseen muuta kuin pakottamalla. Pitäisi kuitenkin olla niin että saisi käsin helposti irrotettua ja laitettua takaisin paikalleen.



Quickdisconnecti niinkuin näin (kuvat ih8mud).

Kiinni sokalla


Irti ja nostettu ylös rungon kiinnikkeeseen. Uudempaan hodariin saa pulteilla kiinni kiinnikkeen mutta vanhaan pitää varmaan hitsailla omat korvakkeet.



Pelkkä takavakaaja oli muutaman viikon kiinni ja sekin jo auttoi paljon. Suurempi merkitys oli etuvakaajalla. Negatiiviset vaikutukset taas maastoajon kannalta voi olla että varsinkin etupää rajoittaa joustoja intewebsin mukaan noin 15% ja tekee keulasta varsin tönkön verrattuna ilman vakaajaa. Onneksi juuri eteen on varsin helppo tehdä pikavapautus. Kokeilen kuitenkin ensi ajaa vakaajan kanssa kun ei tällä varsinaisesti maastoautoilla muuta kuin makkaranpaistosafareilla.

Sitten vielä hajosi laturi. Eli se autodocista ostettu hdj100 120A laturi vain lakkasi lataamasta noin 3 vuoden ikäisenä. Käämit oli ottaneet lämpöä ja jokainen käämin pää oli 0 ohmin kontaktissa toisiinsa ja runkoon myös. Lataus oli oireillut jo pitkään niin ettei meinannut lähteä lataamaan kun vasta minuuttien ajon päästä. Siinä oli varmaan jotain vikaa jo aika uudesta sillä uusi RIDEX merkkinen autodocin 120A laturi lataa ihan nätisti ilman kikkailuita. Laturi oli niin halpa että tilasin samalla kaksi kappaletta. Kysyin Toyotalta alkuperäistä HDJ100 laturia mutta sen hinta oli noin 500€. Näitä saa 5 kpl samalla hinnalla.

Muistiin: Ridex laturi HDJ100 120A autodoc osanumero 4G0337


Kesälomani aikana ulkoistin kytkinremontin velipojalle. Hän asenteli autoon uudemman hodarin 300mm vauhtipyrän ja kytkimen aisinin asetelmalla/levyllä. Vanhat osat oli aika hyvässä kunnossa mutta asetelma oli jotenkin outo, aivan kuin se ei olisi puristanut tarpeeksi levyä ja siksi lähti luistamaan isoilla vaihteilla maantieajossa kun sai kunnon ahdot päälle. Nyt kytkin on tosi napakka mutta samalla paljon raskaampi kuin vanha. En tiedä onko uudemmassa hodarissa jotain eroa kytkimen sylintereissä tai tehostimessa? Yksi outo ominaisuus tuli kytkimen vaihdon jälkeen. Jostain tulee vonkuva outo ääni kun ajaa tiettyä nopeutta. Ääni mielestäni katoaa kun paikaa kytkintä joten mikä lie.

Viimeksi muokannut mikjus : 02.08.2023 12:26
Vastaa lainaten