Näytä yksittäinen viesti
  #18  
Vanha 27.02.2023, 11:29
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 560
Perusasetus

Laitanpa muutaman kuvan kolme vuotta vanhan ysivitosen olomuodosta..:







Joo. Oli tosiaan klapisirkkeliä pyöritetty, tankki täytetty, ja jäänyt sitten kolmeks vuotta käyttämättä. Sähköpeli kun korvasi papatuksen. Oli kokeillut suostuuko käymään, vain huikkapensalla kurkkuun kävi sen hetken, moottori kulkeutui mulle ja tuommosta löyty kaasarista...

Putsasin sen mitä osasin, ihan mekaanisesti sai rapsutella tuon valkean töhkän pois. Ihan joka ristuksen kanava tukossa, niin isot kuin pienetkin...


Työkalu millä saa vähän pienempiäkin reikiä putsattua, kerrankin ykköstyypin diabeteksesta jotain hyötyä. Ohusimmat neulat siinä lajissa mitä mulla on, on 0,18mm paksuja, ja niissä on vielä reikäkin sisällä (kuka nekin osaa porata?) kuvassa 0,25mm neula puoli tuumaa pitkänä. Tulee kätevä työkalu, kun kääntää neulan suojaansa toisinpäin niin siitä suojasta saa kahvan...

Tuossa tuo pihalla on ollut, pääosin vähintään katoksentapaisen alla ettei ihan luonnon armoilla, pienkonebensalla tankattuna. Ei ole enää kerryttänyt mokomaa kiteytynyttä valkeaa töhnää...

Ainiin, meinasinhan tuohon pihaan polttaa mun nelikko-ruisku-Rättärin. 8kk vanhaa ysikasia, kesän alussa tankattua, vajaa puoli tankkia alumiinisessa tankissa. Kevättalvella lähti vielä pörisemään kun suhautti bräkleeniä imuputkeen, sitten suostui tankissa ollut bensakin syttymään. Kunnes eräänä vähän viileämpänä hetkenä, kun piti siirtoa varten käyntiin saattaa, ei enää oikein bräkleenilläkään (tämä uudempaa valmistetta, siinäkin koostumus muuttunut) herännyt. Tottakai nohevana suihkutetaan lisää, ja kun starttausta varten on kahva konesalissa, niin siitä aina uutta komentoa. Lopulta syttyi sekin seos, ampui imusarjaan, ja putsarissa oli mitä ilmeisemmin vähän reilummin bräkleeniä joka sitten päätti syttyä vähän hätäisemmin, räjäytti sen muovisen putsarikotelon sekä siellä olleet bräkleenit konetilaan. Onneksi oli lumentyönnin siinä käsillä, jolla sai heiteltyä pakkaslunta liekkeihin, niin jäi palamatta sen pahemmin. Yksi piuha huonoksi, ja räjähtänyt putsarikotelo, ne sekä bensat vaihtamalla toiminta palautui ennalleen...

Tarpeeksi vanha bensa tosin tuntuu toimivan, yhden Rättärin mukana tuli tankillinen bensaa, 80-luvun lopulla tankattua lyijyllistä 99 oktaanista. Se ajettiin pois semmoisissa missä ei lambda-anturia ollut, katsurikin kysäisi että "miten ootte saanu tämmöseen vanhaan tuommosen vanhan pakokaasun tuoksunkin", kuuloetäisyydellä olleet muut asiakkaat oli hajun tunnistaneet, mutta ilmeet oli hieman kysyviä kun vastasin että "eihän näihin tankatakaan kuin vuosikertabensaa"... Ajoin tuota lyijyllistä myös ruisku-Rättärissä, ja siinä Megaruutan läppärillä näki että suihkutusajat oli merkittävästi lyhyemmät sillä vanhalla lyijyllisellä, verrattuna ysivitoseen ja ysikasiin. Huomasi kaasupolkimessakin, kevyemmin sai painaa vastaavia vauhteja ajellessa. Pienemmän suihkutusajan lyhentymisen näki myös ysikasilla ysivitoseen nähden, ja jo tuolloin yli kymmenen vuotta sitten halvemmaksi tuli ajaa ysikasilla kun sitä meni sen verran vähemmän että helposti kuittasi hintaeron...

Niin, ja tulihan Lantikan pätkän tankissakin 90-luvun alkuvuosina tankattua melkein tankillinen, -94 viimeksi katsastettu ja sitten jäänyt starttivian takia seisomaan. Hyvin on sekin palanut Lantikassa, tuoksu on semmoinen vanhan oloinen, enkä siinä käynnissä tai käynnistyvyydessä mitään eroa ole huomannut...


Loppuun huomautus. Nämä on vain omia kokemuksia, ei yleistyksiä. Ja kokemusten kautta elän, ja siksi kaikissa pienkoneissa sekä harvemmin käytettävissä että etenkin seisomaan jäävissä tankin bensat vaihtuu alkylaattikamaan. Voi tallissa sisälläkin käyttää ilman käryjä, esim siirrellessä, eikä ole tarvinnut taistella minkään kanssa...
Vastaa lainaten