Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee
Eikös lämmin ilma hakeutuisi itsestään sinne yläkertaan, jos on joku porraskäytävä tai muu reitti ilman vapaasti nousta?
|
Talossa joka ei minun, kolme kerrosta pääsin toteamaan, että lämpö vaikutti hakeutuvan porraskäytävässä ylöspäin ja ainakin oli eri tuntuista jos portaita meni alaspäin alakertaan.
Omat ilmalämpöpumppuni on Mitsubishi 2 kpl LN35 ja 1 kpl LN50. Ainakin LN50 tuntuu, että sillä voisi yhdelläkin lämmittää kohtuulliset neliöt jos keksii hyvän tavan levittää lämpöä. Ne on eri rakennuksissa.
Olen yrittänyt välillä auttaa muita pääsemään eteenpäin lämpöpumppulämmittämisessä ja ilmalämpöpumpulla heikoin lenkki tuntuu olevan saadaanko lämpö leviämään niin paljon, ettei ole kuitenkin joku vastukseen perustuva laite ahmimassa sähköä. Omien kokemusten mukaan hyvä säästö tulee ainakin silloin jos rakennus lämpiää oikeasti pelkällä ilmalämpöpumpulla.
Tuommoisenkin keksinyt, ilmalämpöpumpun yläpuolella voi tehdä reiän, josta sen saa halutessa imemään ilmaa eri paikasta. Reiässä voi olla suodatin. Ostin Etrasta 20 metriä ilmastointisuodatinmattoa ja olen puhallellut sen puhtaaksi pääasiassa lehtipuhaltimella. Eli idea on tuosta matosta saa isonkin suodattimen. Samaa mattoa voi käyttää jos päätyy käyttämään kanavapuhallinta.